Sabtu, Disember 06, 2008

LINTAS LANGSUNG DARI PHNOM PENH 1



Sekarang saya sedang berada di negara ke 13 yang pernah dikunjungi, Cambodia, Kemboja atau Kampuchea. Orang Kemboja menggelarkan negara mereka sebagai Preăh Réachéanachâkr.

Niat kedatangan ke sini adalah bagi memenuhi hajat dan niat sebahagian umat Islam yang mengamanahkan wang ringgit mereka untuk saya lakukan ibadah korban untuk mereka diperkampungan umat Islam yang dhaif.

Kami seramai 14 orang. Sebahagian mewakili Pondok An Nur Kuantan dan sebahagian lagi mewakili Pusat Pendidikan Islam As Syafie Jengka.


Perjalanan sepatutnya bermula pada jam 3.15 petang tadi. Namun tergendala hingga ke 5.15 petang. Padang jam 5.00 petang kami diminta menaiki pesawat Air Asia AK852. Pesawat mula bergerak meninggalkan landasan pada jam 6.00 petang.


7.30 (6.30 waktu Kemboja) pesawat mendarat di Phnom Penh International Airport. Ketibaan kami disambut mesra oleh seorang pegawai polis beragama Islam, Ibrahim. Saya agak terperanjat melihat Ibrahim yang memakai pakaian preman turut memakai vest jenama Camel tertulis di belakangnya Yayasan Amal Malaysia. Barangkali ada pengunjung dari Malaysia yang menghadiahkannya sebelum ini.

Berdasarkan pemerhatian di airport berkenaan, jelas masyarakat Kemboja adalah masyarakat yang lemah lembut. Namun berlaku satu insiden yang kurang menyenangkan. Kami dihalang membawa masuk lebih kurang 40 naskhah Al Quran untuk disumbangkan kepada umat Islam di sini. Walaubagaimanapun, setelah dibantu oleh Ibrahim, mushaf2 berkenaan akan diserahkan kepada kami ketika pulang nanti.

Di luar, seorang ustaz yang dikenali sebagai Ustaz Sulaiman (warga Kemboja) menunggu kami bersama seorang pemandu. Saya tanya namanya, dia jawab, "Nov Lucky." Dia kata itu nickname dia, nama sebenar Nov Som Nang. Ustaz Sulaiman boleh berbahasa Melayu. Nov tak pandai.

Saya tanya Nov apa agama dia. Dia kata Buddha. Kemudian dia perjelaskan, "My family is Buddhist, also me. But some time I am a Christian and another time I am a Muslim. But Hun Sen is totally Buddhist."

Saya tanya, "Why you are like that?" Dia jawab kalau aku bawa pelancong dari England, aku kena raikan dia dengan bersembahyang digereja dan kalau aku bawa orang Islam maka akupun kena jadi Islam macam engkorang.... Fikir-fikirkanlah.

Dalam van Mercedes Benz itu saya sempat bertanya tentang insiden pihak berkuasa menahan mushaf Al Quran tadi. Menurut Nov, diaorang hanya nak duit. Sebab diaorang tu jahat. Masih ada hubungan dengan Khmer... Macam-macam lagi lah dia maki polis Kemboja.

Menurut Ustaz Sulaiman pula, sememangnya semenjak dua menjak ni, kerajaan Kemboja memang berusaha menyekat kemasukan kitab-kitab agama Islam ke negara berkenaan. Dengan pelbagai isu keganasan yang timbul, mereka sudah mula melihat Islam sebagai ancaman.

Bandaraya Phnom Penh ini agak tenang diwaktu malam. Suasananya hampir sama macam Cairo. Sampah banyak juga. Tapi tak lah seteruk Karachi dan New Delhi. Tapi tak lebih baik dari KL dan Makkah. Melintas di subuah kawasan setinggan, kami lihat ramai kanak-kanak dengan selambenya main bola tepi jalan besar.

Sampai di sati persimpangan, kelihatan seorang budak duduk betul2 tepi jalan. Di sebelahnya seorang lelaki dewasa sedang baring atas jalan. Rupa-rupanya peminta sedekah.

Dari segi lalu lintas, jalan sebelah kanan, driver sebelah kiri. Macam Mesir lah. Kenderaan, macam-macam jenis atas jalan. Paling banyak, motosikal. Kebanyakannya ada pembonceng. Dan kebanyakan pembonceng adalah wanita, yang menjulurkan kakinya ke sebelah kanan.

Oleh kerana lama kat airport tadi, maka perut kami sudah mula berkeroncong. Maka kami dibawa ke sebuah restoren halal. Ia dimiliki oleh seorang warga Malaysia yang sudah berumahtangga dengan warga tempatan. Namanya Encik Md Nor. Di malaysia, dia ada macam-macam syarikat. Di Kemboja dia buka restoren atas nama isterinya, Mariyam. Restoren kecil ini dinamakan Malaysia Restaurant, bertempat di #15o, St 130, Phsarkandal 1 District, Khan Doun Penh, Phnom Penh.

En Md Nor ni sangat ramah, cuma servis restoren ni agak kurang baik. Lebih kurang sejam kami menunggu untuk dapatkan makanan. 9.15 (8.15 waktu Kemboja) kami sampai di situ, pukul 10.10 (9.10) baru boleh bergerak ke hotel. OK lah itu sekadar ujian. Harganya kira ok lah. Sepinggan nasi goreng ayam adalah 5,000 Riel. (USD1 = 4,100 Riel). Lebih kurang RM4.50.

10.20 (9.20) malam kami tiba di City Star Gues Hotel. Di sinilah kami solat, berehat dan mengumpul tenaga untuk pergerakan seterusnya hari esok. Di lobi hotel kelihatan ada 2 buah komputer. Saya tanya petugas di situ, berpa sejam. Dia kata 50 sen. Saya faham bahawa 50 sen itu adalah menikut kiraan dolar USA. Sebab orang sini memang berurusan menggunakan matawang dolr, khususnya ketika berurusan dengan pelancong luar.

Saya segera menunaikan solat jamak ta'khir di bilik dan kemudiannya bersegera turun untuk membuatkan sikit coretan di laman blog ini. Insya Allah besok kami semua akan berpuasa, puasa hari Arafah. Esok juga kami akan bergerak ke Wilayah Kampot.

Jam dah menunjukkan pukul 12.05 (11.05). Dah bertukar hari dah ni. Kena tidur dulu. Nanti kita sambung...















Tiada ulasan: