Rabu, Jun 18, 2008

UJIAN BESAR UNTUK PAHALA BESAR

Alhamdulillah, dua tahun berturut-turut Allah memberi peluang kepada saya untuk mengunjungi rumah-Nya, Baitullah. Mei 2007 saya memimpin 40 orang jemaah dari Pahang mengerjakan ibadah umrah. Pada hari terakhir berada di Makkah, saya berdoa kepada Allah, "Ya Allah, janganlah Kau jadikan kedatanganku pada kali ini sebagai kunjungan terakhir. Jemputlah lagi aku di tahun-tahun hadapan."

Ketika memasuki Kota Makkah 31 Mei 2008 yang lalu, saya teringat kembali doa yang saya bacakan pada tahun lepas. Alhamdulillah, Allah perkenankan permohonan saya.
Dari Pahang, seramai 28 orang ahli rombongan turut serta bersama saya. Ketika tiba di KLIA, kakitangan Andalusia Travel meminta saya memimpin semua jemaahnya yang bertolak hari itu seramai 93 orang. Walaupun agak keberatan kerana terpaksa mengubah rencana awal, namun saya bersyukur kerana sekali lagi berpeluang memenuhkan ruang cuti sekolah dengan aktiviti ibadat di Tanah Suci.

Cuma suasananya pada kali ini jauh berbeza dengan suasana pada tahun lalu. Sebenarnya sejak dari malaysia lagi, wakil syarikat travel telah beritahu kepada saya, pada tahun ini ujiannya agak berat.

Hotel-hotel banyak yang dirobohkan. Hotel Dar Bilal di Syubaikah tempat saya menginap pada tahun lalu, kini sudah ranap menyembah bumi. Bahkan semua bangunan di Syubaikah dan Jabal Umar sudah hancur.

Perobohan besar-besaran ini memberikan impak yang sangat besar kepada aktiviti jemaah umrah. Apatah lagi bangunan Masjidil Haram turut sedang direnovasi di bahagian mas'a (tempat sa'ie).

Suasana berdebu menyelubungi seluruh Kota Makkah. Hotel-hotel yang berhampiran dengan Masjidil Haram sudah tiada lagi. Syarikat-syarikat pengurusan umrah terpaksa mencari alternatif lain. Ada di antaranya terpaksa berundur jauh ke belakang di kawasan Misfalah.

Ada juga yang terpaksa menempatkan jemaah masing-masing di hotel yang sangat dhaif dan kurang kemudahan asas serta jauh daripada Masjidil Haram. Perpindahan hotel ini sudah pasti menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan jamaah, khususnya bagi mereka yang pernah berkunjung ke Makkah sebelum ini dan mendapat layanan yang selesa.

Suasana bertambah rumit apabila berlaku kesesakan setiap kali pergi dan pulang dari Masjidil Haram, khususnya di kawasan antara Hilton dan Misfalah. Ini kerana kebanyakan jemaah bertumpu hanya di kawasan berkenaan berikutan di sebelah Syubaikah sudah tidak ada lagi hotel dan tempat penginapan.

Ditambah pula dengan cuaca yang agak panas, sekitar 43 darjah celcius (tengahari) menambahkan lagi keperitannya.

Ramai yang mengeluh. Tidak kurang juga dengan rungutan sesetengah jemaah yang mendakwa, "makanan tak sedap," dan sebagainya.

Namun di tengah-tengah keributan manusia yang tidak berpuas hati itu, saya tertarik dengan dua individu, En Zul dan En Hasim dari Bentong.

Suatu hari saya melihat En Hasim sedang makan buah epal yang masak ranum. Terpantul dari mulutnya, "Tak sedap buah ni!" Belum sempat saya memberi respons, tiba-tiba En Hasim bersuara kembali, "Eh, tak. Sedap, sedap buah ni!"

Saya hairan. Mula-mula tak sedap. Tiba-tiba jadi sedap. Kata En Hasim, beliau tersilap cakap. Di Makkah ini, kita hendaklah sentiasa tawadhuk. Perlu berhati-hati dalam bercakap. Jangan banyak mengeluh. Kata-kata kita ibarat doa. Bila kita 'dok' ulang-ulang kata tak sedap, maka dia akan jadi terus tak sedap.

Kata En Hasim lagi, beberapa hari lalu, beliau makan nasi. Suapan pertama boleh dikunyah dan ditelan. Kemudian beliau mendengus, "Heh tak sedap nasi ni!" Selepas berkata begitu, beliau terus menyuap lagi. Kali ini beliau rasa semakin tidak sedap. Beliau hairan kenapalah nasi ni tak sedap sangat.

Kali ketiga beliau menyuap makanan itu, mulut sudah tidak boleh menerima. En Hasim hairan, kenapa suapan ketiga langsung tak boleh masuk mulut. Beliau terpaksa berhenti makan. Padahal orang lain biasa je boleh makan.

Lantas En Hassim buat kesimpulan bahawa kata-katanya tadi menjadi doa. Bila dia sudah kata tak sedap, maka makanan itu semakin tak sedap buatnya. Sebab itu apabila beliau rasa buah epal itu tak sedap, beliau kata sedap... dan alhamdulillah, En Hasim boleh makan sampai habis sebiji buah epal yang besar itu!

En Zul juga serang yang saya sangat kagumi. Penyabar, ceria dan sentiasa redha dengan apa yang diterimanya. Beliau seorang peniaga kedai runcit. Beliau baru sahaja kehilangan anak yang disayangi. Menurutnya, anak lelaki yang baru meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya di Nilai itu adalah anak yang paling baik. Anak yang sangat taat kepada ibu bapa.

Kehilangan anak yang sedang belajar agama di KUIS itu menjadikan isteri En Zul trauma berminggu-minggu lamanya. Namun mereka berdua pasrah di atas pemergian anak mereka. Mereka daftarkan nama untuk turut serta bersama rombongan umrah bagi menyatakan kepasrahan mereka di atas ketentuan takdir Ilahi.

Semasa memberikan kursus umrah saya sudahpun ingatkan para jemaah supaya banyak bersabar ketika sampai di Makkah nanti. Saya juga nyatakan bahawa pada tahun ini, barangkali ujiannya lebih besar disebabkan perubahan yang berlaku di Kota Makkah. En Zul dan isteri, faham perkara ini dan mereka bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Ketika tiba di Makkah, kebetulan kumpulan kami ditempatkan di sebuah hotel yang agak jauh dan kurang selesa. Ketika ramai yang menyuarakan ketidakpuasan hati masing-masing, saya pergi bertemu En Zul. Beliau dan isteri ditempatkan di sebuah bilik yang mungkin tidak layak dipanggil bilik hotel.

Biliknya terletak di atas bumbung hotel kecil berkenaan. Sebuah bilik kecil yang tidak ada bilik-bilik lain di sebelahnya. Saya bertanya En Zul samada dia tak puas hati atau mahu berpindah ke bilik lain atau hotel lain.

En Zul dengan penuh keyakinan menjawab, "Ustaz, bagi saya inilah bilik paling selesa buat saya dan isteri."

Saya terkejut dengan jawapan En Zul. Beliau enggan berpindah ke hotel lain yang lebih selesa. Katanya, "Kita datang untuk buat ibadat. Bukan untuk bermewah-mewah. Bagi saya ini sudah cukup selesa."

Lebih dari itu, pada hari keberangkatan pulang, En Zul berkata kalau boleh beliau nak duduk lagi di situ buat beberapa hari lagi.
Dari kedua-dua insan ini, saya mendapat banyak pengajaran. Peratama, setiap orang yang hendak berkunjung ke Makkah perlulah membuat persediaan yang mantap. Bukan sekadar persediaan fizikal dan kewangan sahaja. Bahkan persediaan ilmu dan iman.

Kita perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan ujian Allah. Allah menjanjikan pahala yang sangat besar untuk mereka yang beribadat di dalam Masjidil Haram. Oleh kerana ganjarannya sangat besar, maka ujiannya juga pasti besar.

Tiada ulasan: