Khamis, Mac 12, 2009

ANTARA QARDHAWI DAN TANTAWI

IKHTILAF ISU DERMA ORGAN

Sama ada disedari atau tidak, minggu lalu berlangsung satu sidang para ulama' dalam muktamar ke 13 Majma' Buhuth Islamiah (badan tertinggi Al Azhar) di Kaherah. Muktamar selama tiga hari itu bermula pada 10 Mac lalu dan berakhir pada 12 Mac.

Antara isu menarik yang dibahaskan ialah isu derma organ bagi orang yang dijatuhkan hukuman mati. Syeikhul Azhar, Dr Mohd Syed Tantawi melontarkan pandangan bahawa orang yang telah dijatuhkan hukuman mati boleh diambil anggota badannya untuk dimanfaatkan oleh mereka yang masih hidup tanpa perlu mendapatkan keizinannya terlebih dahulu.

Ini kerana katanya, mereka yang dihukum mati itu telah hilang hak ke atas tubuh badan mereka dan mereka juga tidak layak untuk mendapat kasihan belas (kerana telah melakukan kesalahan yang melayakkan mereka dijatuhi hukuman mati).

Pandangan ini dipersetujui bersama oleh Dr Abd Rahman Al Adawi, ahli Majma' Buhuth Ismaliah. Katanya, orang yang dijatuhkan hukuman mati telah dihilangkan kemanusiaannya dan kehormatannya. Dia tidak ada hak lagi ke atas anggota tubuh badannya.

Walaubagaimanapun, pandangan kedua-dua tokoh ini dibantah oleh beberapa orang ulama lain termasuk ulama' terkenal, Dr Yusuf Al Qardhawi. Menurutnya, anggota badan mereka boleh diambil jika mereka mewasiatkan untuk menderma atau dengan arahan daripada hakim. Selain daripada dua alasan berkenaan, jika perbuatan ini dilakukan, bermakna dia dihukum bagi kali kedua setelah menjalani hukuman mati.

Seorang profesor dari Universiti Ummul Qura, Makkah, Dr Mustafa Abd Wahid Ibrahim turut menyanggah pendapat Tantawi yang mengharuskan mengambil anggota tubuh orang yang telah dijatuhkan hukuman mati. Menurutnya, memelihara kehormatan mayat adalah satu kefarduan di sisi syarak. Justeru mengambil anggota mereka tanpa keizinan mereka adalah satu perbuatan menghina dan menyiksa mayat.

Presiden Majlis Doktor Perubatan Mesir, Dr Hamdi As Sayyid pula berkata, amalan mengambil anggota mereka yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati telah diamalkan sejak 15 tahun lalu. Namun setelah menerima lima bantahan dari beberapa pertubuhan Eropah, maka amalan itu dihentikan sama sekali.

Dalam pada itu, Muktamar bersetuju mengharuskan perbuatan menderma organ sesama orang yang masih hidup bagi tujuan merawat beberapa penyakit kronik. Tantawi sendiri secara terus terang mengisytiharkan,

أنا أوصي أمام الجميع أنه عند مفارقتي الحياة فأنا متبرع بجسدي لكل ما ينفع الناس كما يقول الأطباء

"Saya berwasiat di hadapan kalian semua, apabila saya meninggal dunia nanti maka saya mendermakan anggota tubuh badan saya yang memberi manfaat kepada manusia seperti yang disyorkan oleh ahli perubatan."

http://www.islamonline.net/arabic/news/2009-03/11/18.shtml


Tiada ulasan: