Khamis, Jun 19, 2008

ANTARA CINTA KAABAH DAN JIHAD

Ketika menapak meninggalkan kaabah selepas tawaf wada' pada hari terakhir, sekelian mata ahli rombongan bergenang air mata. Masing-masing merasa berat hati untuk meninggalkan kaabah.

Tempoh seminggu berada di Makkah telah menyebabkan hati masing-masing jatuh cinta kepada Baitullah. Cinta yang bermula dan berputik sejak pandang pertama. Masing-masing terasa hiba dan sayu untuk meninggalkan rumah Allah itu.

Entah bila akan berpeluang lagi untuk menatap, menyentuh dan mendakap Baitullah....

Beberapa orang jemaah berkata, "Ustaz, kalau boleh saya nak lanjutkan lagi penginapan saya di sini dalam dua tiga hari lagi."

Secara bergurau saya katakan, kalau beritahu saya dalam dua tiga hari yang lalu, mungkin saya boleh tolong 'ejas'. Semua orang terasa ingin terus berada di Makkah. Terasa seronok beribadah di dalam Masjidil Haram. Terasa khusyuk solat dalam keadaan kaabah tersergam indah di hadapan mata. Alangkah indahnya pengalaman, meminum air zam-zam setiap kali masuk ke Masjidil Haram. Subhanallah.

Kalau boleh mahu rasanya memohon kerakyatan Arab Saudi supaya boleh terus tinggal berjiran dengan Masjidil haram.

Sebenarnya jeritan hati ini adalah satu konflik dalam diri seorang muslim sejak zaman berzaman. Suatu ketika dahulu seorang ulama' dan 'abid cuba memenuhi jeritan hati ini. Tokoh besar yang dikenali sebagai Fudhail bin 'Iyadh menyangka beribadat di Masjidil Haram adalah sebesar-besar ibadat.

Lantas beliau memperhambakan dirinya di sana dengan penuh khusyuk. Beliau mahu menghabiskan usianya di kota suci Makkah. Beliau mahu membolot tawaran Allah 100,000 ganjaran bagi setiap kali solat di Masjidil Haram.

Namun seorang sahabatnya yang juga merupakan tokoh ulama' besar, Abdullah bin Al Mubarak merasakan fahaman Fudhail itu kurang tepat. Mengakui keikhlasan sahabatnya, Al Mubarak berpendapat ramai orang yang tertipu dengan keikhlasan masing-masing.

Bagi Al Mubarak, beribadat sepanjang masa di Masjidil Haram tidak ada apa-apa makna apabila membiarkan umat Islam ditindas dan diperangi. Pada zaman yang menyaksikan ribuan umat islam dibunuh di Iraq, Syam dan lain-lain, adalah tidak wajar bagi para ulama' hanya sibuk dengan tikar sembahyang di Masjidil Haram. Mereka perlu bangun berjihad dan menentang kuasa kuffar yang menceroboh.

Itu adalah lebih utama, lebih penting dan lebih besar ganjarannya di sisi Allah.

Abdullah Al Mubarak lantas menghantar untuk menyelamatkan rakannya Fudhail daripada terus hanyut dengan fahamannya. Suratnya ringkas dan diungkap dengan bait-bait syair yang dikarangnya:
"Wahai abid di 2 tanah suci, andai kau perhatikan kami, kamu akan ketahui bahawa kamu bermain dengan ibadat... Kamu adalah manusia yang membasahkan pipi dengan air mata, sedang kami membasahkan tengkuk kami dengan darah-darah... Kamu meletihkan kuda kamu pada jalan yang batil, sedangkan kuda-kuda kami sejak pagi hari letih (di medan jihad)... Haruman minyak wangi bagi kamu, sedangkan bagi kami hanyalah debu-debu yang berterbangan...."

"Telah datang kepada kami sabda Nabi kami. Sabda yang benar, jujur dan tidak bohong. Tidak sama debu kuda-kuda Allah di hidung seseorang dan asap api yang menyala-nyala; Inilah kitab Allah yang berbicara kepada kami, bahawa orang yang mati syahid tidak diragukan lagi tidak sama dengan orang yang mati biasa."
Fudhail membaca surat Al Mubarak dan mengamat-amati bait-bait syairnya. Selesai membaca, air matanya menitis dan beliau mengakui bahawa Al Mubarak cuba menyelamat dan menasihatinya. Lantas Fudhail keluar dari Masjidil Haram dan turun ke medan jihad bersama-sama Al Mubarak.
Kini beliau tahu dan sedar bahawa mereka yang berjihad adalah lebih mulia daripada mereka yang hanya duduk di dalam Masjidil haram dengan membiarkan apa sahaja yang berlaku di luar.
Di zaman Rasulullah SAW, persoalan ini juga pernah berlaku. Saidina Abbas (sebelum memeluk Islam) ditawan oleh tentera Islam dalam peperangan Badar. Ketika berada dalam tahanan, Abbas membebel:

"Wahai orang Islam, kamu memerangi kami dan menghina kami sedangkan kami lebih mulia dari kamu. Kamu tinggal di Madinah. Kami tinggal di Makkah, tanah yang lebih mulia. Kamu sentiasa mengimarahkan Masjidil haram. Kami memberikan pelbagai kemudahan kepada jemaah haji. Kami juga yang memberi minum air zam-zam kepada mereka."
Bebelan Abbas lantas dijawab oleh Allah menerusi ayat 19 Surah At Taubah yang bermaksud:
"Adakah kamu menyangka perbuatan memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan Haji dan memakmurkan Masjidil Haram itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan hidayat petunjuk kepada kaum yang zalim."

Bersambung

1 ulasan:

Ghazali berkata...

Assalamualaikum Ya Ustaz;

Mana sambungan Antara Cinta Kaabah dan Jihad?

Nanti kalau datang Umrah / Haji nanti, contact ler ... saya bekerja di Yanbu ... boleh berkenalan ...

Ghazali - 05-40763982