Selasa, November 04, 2008

AIRPORT BARU JEDAH

SEJAUH MANA MANFAATNYA UNTUK JEMAAH...

Sebaik sahaja melihat model Lapangan Terbang Jeddah yang sedang dalam perancangan secara spontan, akan terpantul ayat, "Masya Allah... Canggihnya. Mesti best ni..."

Bangunannya memang canggih. Nampak macam kat planet lain. Bukan kat bumi. Bentuk binaannya nak kata macam bulan pun ada, macam rumah UFO pun ada. Dari satu sudut pula, lorong parking kapal terbang kelihatan macam gua moden yang sangat cantik. Untuk lihat model airport baru tu, kunjungi: http://www.kanapinasona.blogspot.com/

Tinggal lagi ada beberapa persoalan yang sukar dijawab. Bangunannya mungkin lebih baik dari binaan yang ada sekarang. Tapi bagaimana dengan orang yang akan menguruskanny... Adakah turut sama lebih baik, atau sama je macam yang ada sekarang.

Pengalaman menguruskan jemaah Umrah Andalusia pada Mei-Jun 2008 lalu amat memeritkan. Karenah birokrasi staf yang bertugas sungguh memalukan sebuah negara umat Islam.

Lepas solat Jumaat di airport King Abd Aziz Jedah, kami terus masuk. Nak dapatkan troli terpaksa bayar. Itu satu bab.

Sampai saja ke kaunter, seorang staf kurus terus minta suap SR200. Saya tanya, "Duit apa?" Dia kata "Duit untuk menyenangkan kerja engko... Engko bagi aku duit 200. Aku sattle semua barang engko walaupun over weight."

Saya kata, "Itu rasuah. Aku baru balik umrah. Tak kan aku dah nak buat dosa. Orang-orang aku ni datang sini semuanya buat umrah, buat ibadat. Bukannya melancong."

Si kurus kata memang la semua buat umrah. Apa herannya.

Dia kata, "Ya akhi, ini untuk kemudiahan engko. Engko boleh rehat kat dalam. Tak payah tunggu checking beg ini. Semua kami uruskan. Dan beg engko tak akan jadi berat."

"Belum timbang lagi mana tahu berat tak berat. Timbang la dulu. Yang lebih daripada berat maksima tu, kami keluarkan la," saya bertegas.

Mendengar ayat saya tu, dia makin berang, "Ooo awak lebih pandai dari saya ye... Ok tak pe awak tengok nanti!"

Saya mula rasa tak sedap hati dengan ayat, 'awak tengok nanti'. Pasti ada satu perkara yang dia nak kenakan.

Maka bermula lah dia checking barang dengan kasar dan dengan kaedah yang menjadikan beg-beg kami seramai 40 orang tu bertambah berat. Saya minta supaya dimasukkan beg-beg besar dulu supaya kalau over weight, kami akan jinjing beg-beg kecil. Dia tak peduli permintaan saya.

Mintak sticker untuk ditampalkan pada beg pun dia saja lengah-lengahkan. Ketika itu saya kurang sihat. Demam, batuk dan sebagainya. Namun kerana sudah diamanahkan untuk menguruskan jemaah tu, saya terpaksa uruskan juga.

Bila dah lebih, saya kata, stop. Yang lebih ni orang aku akan bawa tangan. Dia tak peduli. Dia masukkan juga beg-beg kecil tu. Akhirnya dia beritahu, "Over weight!" Saya tanya, "Berapa?" Dia kata, "Ribu-ribu."

Saya tanya lagi, berapa berat sebenar? Dia kata ribu2. Saya semakin pening. Memang saja dia nak peningkan saya. Saya salahkan dia yang tak nak dengar kata saya supaya hentikan timbangan beg kecil tadi. Dia tak ngaku salah.

Dia ugut kalau tak bayar (ribu2) maka beg kami semua akan dikeluarkan dan kami tak boleh balik. Lama di situ. Dia passing balik saya ke si kurus tadi. Si kurus tak nak layan, sebab saya tak mahu beri rasuah awal yang dia minta.

Dia suruh saya sattlekan dengan si hitam. Si hitam passing balik kat si kurus. Begitulah seterusnya sampai malam. Akhirnya saya pun dah pening. Tak tau nak buat apa. Kalau tak bayar, kami akan terkandas di situ.

Wakil muassasah datang. Kononnya nak tolong lah. Akhirnya wakil muasassah kata bayarlah kat dia SR400. Kami pun kumpulkan duit, dapatlah SR300 + RM100. Setelah bagi baru la lepas.

Pada kami kamii sudah berusaha sedaya upaya untuk mengelak rasuah. Namun kami dizalimi. Diperas ugut. Hak kami dinafikan. Kami terpaksa menyerahkan wang itu untuk mendapatkan hak kami.

Selesai satu bab.

Tiba-tiba masa tengah beratur kat imigresen, wakil muassasah pula datang minta duit. Saya tanya duit apa. Dia kata biasalah aku dah tolong engko takkan takde apa2.

Saya kata memang takde apa-apa. Saya bertegas. Akhirnya dia pergi.

Jadi jika kerajaan Arab Saudi nak buat airport baru yang canggih manggih sekalipun, kalau staf airport yang bertugas masih kekalkan perangai lama, tak ada makna la airport baru tu. Buang duit saja.

Fikir2kan...


Tiada ulasan: