Isnin, Mac 23, 2009

DARI SERENTI KE PUSPEN

Tanggal 20 Mac lalu saya dijemput menyampaikan ceramah bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1430 di PUSPEN Karak. Barangkali masih ramai yang belum tahu apa itu PUSPEN.

Dahulu ia dikenali sebagai Pusat Serenti. Sejak Februari lalu AADK melakukan ‘re-branding’ ke atas pusat berkenaan dengan memasyhurkan nama baru, Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (PUSPEN). Namun pada hari saya mengunjungi pusat berkenaan, papan tanda di Lebuhraya Karak-KL masih mengekalkan nama ‘Pusat Serenti Karak’. Mungkin mereka perlukan sedikit masa untuk menukar papan tanda berkenaan.

Ini bukan kali pertama saya dijemput berceramah dan menyampaikan motivasi di PUSPEN/Serenti. Bahkan saya pernah beberapa kali diundang ke Serenti Cheroh dan Serenti Ulu Gali Raub. Bahkan Serenti Karak juga sudah dua kali saya masuk.

Jadual ceramah saya bermula jam 8.30 pagi. Ketika tiba di pusat berkenaan saya dapati kesemua ahli keluarga (gelaran kepada tahanan/pelatih) sedang membaca Surah Yasin bersama para juru latih, warder dan kakitangan PUSPEN.

Agak luas kawasan PUSPEN Karak yang terletak dikemuncak bukit itu. Sekitar 164 ekar. Ia menempatkan beberapa bangunan asrama, masjid, pejabat pentadbiran, dewan makan, dewan besar (terbuka) dan berbagai-bagai bangunan lain. Ia turut disuburkan dengan kawasan latihan pertanian dan penternakan yang diwujudkan untuk melatih ‘ahli keluarga’ berdikari mencari rezeki setelah keluar dari pusat tahanan/latihan berkenaan. Harapan negara tidak lain, agar mereka tidak lagi kembali ke lubuk kehinaan di masa hadapan.

Seusai bacaan Yasin, majlis ceramahpun dimulakan. Pegawai Unit Agama PUSPEN Karak, Ustaz Mohd Nor Hidayat yang mempengerusikan majlis menjemput Timbalan Komandan, Tuan Mat Yusof Abd Rahman menyampaikan ucapan. Beliau adalah anak peneroka Felda Jengka 11 yang sebelum ini pernah berkhidmat di Sekolah Semarak Jengka.

Sebaik sahaja nama saya dipanggil untuk menyampaikan syarahan, saya bingkas bangun dan terus melangkah. Sebaik berdiri di hadapan pentas, saya melemparkan pandangan ke hadapan. Di hadapan saya sekitar 345 orang manusia, 80% daripada mereka berbangsa Melayu, beragama Islam. Beberapa orang di bahagian belakang kelihatan seperti manusia berbangsa selain Melayu. Alangkah sedih dan sayunya hati melihat bangsaku. Alangkah pilunya melihat umat ini dalam waktu seluruh dunia menyambut Maulidur Rasul.

Saya alihkan pandangan ke kanan. Tersergam sebuah bangunan satu tingkat yang saya kurang pasti fungsi dan peranannya. Kelihatan dinding batu bangunan itu dicorakkan dengan gambar pemandangan yang sungguh indah dan mempersonakan. Alangkah mahirnya si pelukis itu! Andai dikomersilkan, ia bakal menghasilkan puluhan ribu ringgit untuknya. Namun saya hampir pasti, pelukisnya adalah salah seorang yang pernah ditahan disitu atas kesalahan penyalahgunaan dadah. Perjalanan hidup pelukis mural ini pernah tergendala selama 2 tahun atau 14 bulan apabila dia ditahan di sini.

Lidah saya kelu. Tak tahu apa yang hendak dikatakan. Bagaimana hendak mengungkapkan. Dari mana perlu saya mulakan bait-bait kalimah ini. Saya perlu kembali kepada asal. Tema dan tajuk ceramah pagi Jumaat itu ialah berkaitan Maulidur Rasul.

Saya mula bercerita tentang kelahiran junjungan besar Nabi SAW. Saya beritahu mereka peristiwa yang berlaku kepada baginda. Saya perkenalkan kepada mereka sifat fizikal nabi Muhammad tercinta. Saya khabarkan betapa mulianya akhlak baginda. Betapa benarnya baginda dalam setiap tindak tanduk dan pertuturan. Betapa baginda sangat amanah dalam kehidpan di samping menyampaikan seruan kebenaran. Betapa bijak dan cerdiknya nabi akhir zaman.

Saya dedahkan bagaimana nabi SAW pernah bersumpah bahawa baginda sentiasa beristighfar dan bertaubat lebih daripada 70 kali sehari. Lantas saya lontarkan persoalan untuk difikirkan oleh ‘ahli keluarga’ PUSPEN, bagaimana seorang yang tidak pernah melakukan dosa bertaubat lebih dari 70 kali sehari. Apa perlunya seorang yang maksum beristighfar setiap hari.

Andai nabi yang tiada dosa itu beristighfar saban hari, maka kita yang bergelumang dengan dosa ini lebih wajar bertaubat dan beristighfar. Bukan sekadar setiap hari, bahkan tiap waktu dan saat.

Seterusnya saya jelaskan betapa sayangnya Allah kepada hamba-hambaNya, pantang ada saja yang bertaubat, maka Allah pasti akan menerimanya. Sejarah telah merakamkan menerusi perantaraan lidah Saidina Muhammad SAW bahawa suatu waktu dahulu Allah telah mengampunkan dosa seorang lelaki yang telah membunuh 99 nyawa dan menggenapkan seratus. Semuanya hanya kerana keazaman yang tinggi dalam taubat lelaki berkenaan.

Justeru bekas penagih dadah tidak boleh berputus asa daripada bertaubat dan mengharapkan pengampunan Allah.

“Anda jangan kalah dengan cercaan masyarakat. Biar mereka mengejek anda sebagai sampah masyarakat. Tetapi ingat, di zaman moden ini sampah juga mempunyai nilai komersial yang tinggi. Dahulu sampah dibuang dan dibakar. Namun kini sampah dikutip kembali dan dibeli untuk diproses menjadi bahan yang berguna kepada manusia.”

“Anda bukan orang bodoh. Anda punya kelebihan. Anda ada kemahiran. Saya sendiri tak pandai melukis mural ini. Tapi anda boleh! Maka anda sebenarnya adalah manusia yang hebat,”
ujar saya membakar semangat. Semua mata 345 orang ‘ahli keluarga’ bulat memandang tepat ke arah saya, menanti bicara seterusnya.

“Anda orang yang hebat. Bukan orang keparat. Anda tahu siapa tokoh Maulidur Rasul tahun ini?” Saya ajukan soalan. Dewan senyap sepi... “Salah seorang daripada yang menerima anugerah Tokoh Maulidur Rasul tahun ini ialah Yunus, yang dahulunya pernah menghuni pusat Serenti. Yunus keluar dari Serenti dengan keazaman baru, dengan tekad baru untuk merubah hidupnya. Dia benar-benar bertaubat dan insaf. Dia bina kembali kehidupannya. Dan tahun ini, kesungguhan Yunus mendapat pengiktirafan bertaraf negara.”

“Jadi tidak mustahil suatu hari nanti salah seorang daripada kalian di sini bakal menjawat jawatan menteri dalam Malaysia!” Sebaik sahaja menghabiskan ayat itu kedengaran gemuruh tepukan dari semua hadirin. “Mustahilkah apa yang saya katakan ini?” Saya menduga. “Tidaaaaaak!” Serentak 'ahli keluarga' menjawab.

Kelihatan mereka mendapat sesuatu pagi itu. Semangat mereka muka menampakkan bara. Saya gembira. Namun kepanasan itu tidak cukup dengan hanya sekali dua ceramah dan motivasi. Semua pihak perlu membimbing golongan ini.

3 ulasan:

DrRusdi berkata...

Sangat bagus rentetan pengalaman saudara ibnu Ismail ini utk iktibar "ahli keluarga" semua. Juga sebagai contoh analogi yang baik utk mereka yang terlibat dalam aktiviti memberi rawatan penagihan. Saya syorkan, peranan masjid dan approach agama yang lebih dalam membantu golongan ini.
Dr Rusdi
psychiatrist
UMMC

Andre berkata...

ooo ingat puspen tu mcm kolej ke apa ke, baru saya tau

Umum berkata...

Samalah saya ingat pun camtu jgk