Rabu, Januari 27, 2010

SISA USIA TOK GURU


Dah agak lama saya tidak mengikuti kuliah Tuan Guru Haji Baqi Osman. Malam tadi alhamdulillah, saya berkesempatan meluangkan waktu mendengar mutiara hikmat dari beliau.

Seingat saya, saya mengenali beliau sejak bersekolah di Chenor pada tahun 1985. Pada cuti hujung minggu, saya 'curi-curi' keluar dari asrama untuk mengikuti kuliah mingguan beliau di Pondok Darul Ridzuan, Kg Lanting, Chenor. Suasana ketika itu memang suasana pondok.

Kalau tak silap saya sekitar 150 ke 200 orang pelajar dari seluruh negara belajar di situ. Mereka tinggal di dalam pondok yang dibina sendiri ataupun di asrama panjang yang dibina dari kayu. Setiap pagi Ahad, Tuan Guru akan menyampaikan kuliah mingguannya dengan membaca beberapa buah kitab berkaitan tafsir Al Quran, Fiqah dan sebagainya. Kuliah berkenaan diadakan hingga masuk waktu zohor.

Bermula dari situ saya mengenali kehebatan dan ketinggian ilmu 'orang tua' itu. Para hadirin datang dari segenap penjuru negeri Pahang. Kebanyakan mereka datang dari Jengka. Ada yang berkereta dan ada yang hanya menaiki motosikal dan basikal. Ada yang memboncengkan isteri dan anak-anak. Ramai juga yang menaiki bas. Mereka turun di simpang Kg Lanting dan berjalan kaki hampir 1km ke tempat kuliah. Saya juga pernah berjalan kaki dari asrama yang terletak sekitar 3 km dari situ.

Khemah terpaksa dipasang di hadapan surau kerana ruangnya yang tidak mampu menampung kehadiran anak muridnya yang begitu ramai. Mereka hadir tanpa mengira dari kabilah mana dan dari parti mana. Ketinggian ilmu Tuan Guru diakui oleh semua pihak. Tidak hairanlah ketika baru pulang dari Makkah penghujung 70-an yang lalu, beliau ditawarkan jawatan mufti.

Pertengahan tahun 80-an, muncul beberapa orang anak muda yang sering berulang alik ke pondok Haji Baqi. Mereka terdiri dari lepasan universiti, guru-guru, kakitangan awam di samping beberapa orang ustaz dan anak muda kampung yang cintakan perjuangan Islam. Anak-anak muda ini sering mengadakan pertemuan dan merancang kerja-kerja dakwah yang berpusat di pondok itu. Kehadiran kumpulan ini sangat menggembirakan tok guru. Pondoknya semakin meriah dengan pelbagai aktiviti keagamaan yang melibatkan remaja dan anak-anak muda.

Kemuncak kepada peranan kumpulan ini, berlangsungnya tamrin pelajar pada tahun 1986. Ketika itu saya termasuk antara 200 orang pelajar yang menyertai tamrin yang kemudiannya lebih dikenali sebagai kursus kefahaman Islam. Biasanya kursus seumpama ini dianjurkan oleh kumpulan Al Arqam. Namun keperihatinan anak-anak muda ini dalam bidang dakwah mendorong mereka menganjurkan di kawasan pedalaman ini.

Saya masih ingat abang-abang dan kakak-kakak fasi yang memberikan kesedaran kepada kami para peserta tentang kesyumulan dan kesempurnaan Islam. Nama-nama seperti Jaafar Mat Tam, Ghazali Keria, Zaki Yahya, Rahim Latif, Mokhtar Senik, Jamaliah Mat Tam, Siti dan suaminya Azman, Wahab Saleh dan lain-lain lagi memberikan sumbangan yang besar dalam aktiviti dakwah di Pondok Darul Ridzuan.

Saya masih ingat ucapan tok guru pada majlis penutup tamrin berkenaan di mana beliau memuji dan merasa sangat gembira dengan kemunculan anak-anak muda ini.

Alhamdulillah, setelah 25 tahun saya mengenali Tuan Guru Haji Baqi, kini saya masih berpeluang mengikuti kuliah bulanan beliau. Dahulu saya menghadiri kuliah mingguannya di tempatnya sendiri. Kini dalam usia 70 tahun, beliau datang ke Bentong (lebih kurang 120km) setiap bulan untuk menyampaikan kuliahnya.

Jika beliau sanggup mengharungi kedinginan malam sejauh 120km untuk menurunkan ilmunya kepada kami, mengapa saya yang sememangnya berada di sini tidak meluangkan waktu untuk mendengar mutiara-mutiara hikmatnya....

Saya tidak pasti berapa hari lagikah usia beliau yang berbaki. Namun, apabila tiba saat itu, pastinya media akan menulis, "Seorang ulama' yang tinggi ilmunya telah kembali ke rahmatullah..." atau, "Negara / Negeri Pahang kehilangan seorang tokoh ilmuan yang hebat..." dan berbagai-bagai lagi tajuk yang menggambarkan kesedihan.

Saya tidak mahu menjadi orang yang merintih dan menyesal selepas ketiadaannya...

9 ulasan:

Mohd Khairul Anam bin Mohd Aminuddin berkata...

salam ustaz..bile ustaz cerita tentang tok guru,ramai orang pahang hari ni tak kenal siapa dia tok guru Hj Baqi seta ketinggian ilmu yg beliau ada.Terus terang selama ana belajar di SMAC dulu (2000-2004) tak pernah pergi ke pondok beliau walau sekali sehinggalah bekas pelajar pondok moden serta beberapa sahabat dari luar pahang berceritakan kpd ana kelebihan yang ada pada tok guru.Harap2 sempatlh mengambil mutiara2 ilmu dari beliau.

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com.

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com...

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com...

Unknown berkata...

assalamualaikum,sye ingin bertnye dn ingin membuat research tntng pondok ini,adakah pondok darul ridzuan ini setiap masa dibuka supaya sye boleh mengkaji lebih dalam tntng pondok ini

Unknown berkata...

assalamualaikum,sye ingin bertnye dn ingin membuat research tntng pondok ini,adakah pondok darul ridzuan ini setiap masa dibuka supaya sye boleh mengkaji lebih dalam tntng pondok ini

Calvin navarro berkata...

Dear Sir / Madam, "PINJAMAN SELESAIKAN SEBAB PELANGGAN DI DALAM HARI 2 HARI, syarikat pinjaman calvinnavarro Plc Komersial dan Peribadi", Pinjaman X-mas, "Pinjaman Rumah pada kadar faedah 2%. Orang yang Tertuduh harus menghubungi Pegawai Pinjaman melalui E-mel dengan yang berikut maklumat: ",
 
NAMA PERTAMA:.....
NAMA TERAKHIR:......
NEGARA: .......
NOMBOR TELEFON:.....
PEKERJAAN: ......
AGE: .............
SEX: ......
STATUS PERKAHWINAN:......
PINJAMAN YANG DIBENARKAN: ......
PENDAPATAN BULANAN......
PINJAMAN PINJAMAN: ......
E-mel: calvinnavarroloancompany@gmail.com, Terima kasih Dan Tuhan Bless, Salam

Angga Annisa berkata...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

rumana josephine berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman yang disatukan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Ketahui lebih lanjut kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah wang anda sesuatu dari masa lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (rumanajloanfirm@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) nama ...........................
2) Negara .......................
3) Alamat ......................
4) Gender ........................
5) status perkahwinan .............
6) Kerja ................
7) Nombor Telefon ...........
8) kedudukan di tempat kerja .....
9) pendapatan bulanan ....................
10) jumlah pinjaman .........
11) tempoh pinjaman .....
12) Tujuan pinjaman ..................
13) Tarikh lahir ........................