Rabu, Januari 27, 2010

SISA USIA TOK GURU


Dah agak lama saya tidak mengikuti kuliah Tuan Guru Haji Baqi Osman. Malam tadi alhamdulillah, saya berkesempatan meluangkan waktu mendengar mutiara hikmat dari beliau.

Seingat saya, saya mengenali beliau sejak bersekolah di Chenor pada tahun 1985. Pada cuti hujung minggu, saya 'curi-curi' keluar dari asrama untuk mengikuti kuliah mingguan beliau di Pondok Darul Ridzuan, Kg Lanting, Chenor. Suasana ketika itu memang suasana pondok.

Kalau tak silap saya sekitar 150 ke 200 orang pelajar dari seluruh negara belajar di situ. Mereka tinggal di dalam pondok yang dibina sendiri ataupun di asrama panjang yang dibina dari kayu. Setiap pagi Ahad, Tuan Guru akan menyampaikan kuliah mingguannya dengan membaca beberapa buah kitab berkaitan tafsir Al Quran, Fiqah dan sebagainya. Kuliah berkenaan diadakan hingga masuk waktu zohor.

Bermula dari situ saya mengenali kehebatan dan ketinggian ilmu 'orang tua' itu. Para hadirin datang dari segenap penjuru negeri Pahang. Kebanyakan mereka datang dari Jengka. Ada yang berkereta dan ada yang hanya menaiki motosikal dan basikal. Ada yang memboncengkan isteri dan anak-anak. Ramai juga yang menaiki bas. Mereka turun di simpang Kg Lanting dan berjalan kaki hampir 1km ke tempat kuliah. Saya juga pernah berjalan kaki dari asrama yang terletak sekitar 3 km dari situ.

Khemah terpaksa dipasang di hadapan surau kerana ruangnya yang tidak mampu menampung kehadiran anak muridnya yang begitu ramai. Mereka hadir tanpa mengira dari kabilah mana dan dari parti mana. Ketinggian ilmu Tuan Guru diakui oleh semua pihak. Tidak hairanlah ketika baru pulang dari Makkah penghujung 70-an yang lalu, beliau ditawarkan jawatan mufti.

Pertengahan tahun 80-an, muncul beberapa orang anak muda yang sering berulang alik ke pondok Haji Baqi. Mereka terdiri dari lepasan universiti, guru-guru, kakitangan awam di samping beberapa orang ustaz dan anak muda kampung yang cintakan perjuangan Islam. Anak-anak muda ini sering mengadakan pertemuan dan merancang kerja-kerja dakwah yang berpusat di pondok itu. Kehadiran kumpulan ini sangat menggembirakan tok guru. Pondoknya semakin meriah dengan pelbagai aktiviti keagamaan yang melibatkan remaja dan anak-anak muda.

Kemuncak kepada peranan kumpulan ini, berlangsungnya tamrin pelajar pada tahun 1986. Ketika itu saya termasuk antara 200 orang pelajar yang menyertai tamrin yang kemudiannya lebih dikenali sebagai kursus kefahaman Islam. Biasanya kursus seumpama ini dianjurkan oleh kumpulan Al Arqam. Namun keperihatinan anak-anak muda ini dalam bidang dakwah mendorong mereka menganjurkan di kawasan pedalaman ini.

Saya masih ingat abang-abang dan kakak-kakak fasi yang memberikan kesedaran kepada kami para peserta tentang kesyumulan dan kesempurnaan Islam. Nama-nama seperti Jaafar Mat Tam, Ghazali Keria, Zaki Yahya, Rahim Latif, Mokhtar Senik, Jamaliah Mat Tam, Siti dan suaminya Azman, Wahab Saleh dan lain-lain lagi memberikan sumbangan yang besar dalam aktiviti dakwah di Pondok Darul Ridzuan.

Saya masih ingat ucapan tok guru pada majlis penutup tamrin berkenaan di mana beliau memuji dan merasa sangat gembira dengan kemunculan anak-anak muda ini.

Alhamdulillah, setelah 25 tahun saya mengenali Tuan Guru Haji Baqi, kini saya masih berpeluang mengikuti kuliah bulanan beliau. Dahulu saya menghadiri kuliah mingguannya di tempatnya sendiri. Kini dalam usia 70 tahun, beliau datang ke Bentong (lebih kurang 120km) setiap bulan untuk menyampaikan kuliahnya.

Jika beliau sanggup mengharungi kedinginan malam sejauh 120km untuk menurunkan ilmunya kepada kami, mengapa saya yang sememangnya berada di sini tidak meluangkan waktu untuk mendengar mutiara-mutiara hikmatnya....

Saya tidak pasti berapa hari lagikah usia beliau yang berbaki. Namun, apabila tiba saat itu, pastinya media akan menulis, "Seorang ulama' yang tinggi ilmunya telah kembali ke rahmatullah..." atau, "Negara / Negeri Pahang kehilangan seorang tokoh ilmuan yang hebat..." dan berbagai-bagai lagi tajuk yang menggambarkan kesedihan.

Saya tidak mahu menjadi orang yang merintih dan menyesal selepas ketiadaannya...

15 ulasan:

Mohd Khairul Anam bin Mohd Aminuddin berkata...

salam ustaz..bile ustaz cerita tentang tok guru,ramai orang pahang hari ni tak kenal siapa dia tok guru Hj Baqi seta ketinggian ilmu yg beliau ada.Terus terang selama ana belajar di SMAC dulu (2000-2004) tak pernah pergi ke pondok beliau walau sekali sehinggalah bekas pelajar pondok moden serta beberapa sahabat dari luar pahang berceritakan kpd ana kelebihan yang ada pada tok guru.Harap2 sempatlh mengambil mutiara2 ilmu dari beliau.

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com.

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com...

zamtavac berkata...

Salam ...

Masih ingat lagi ke ana ? Zam...

Ana pun rasanya pernah mengikuti tamrin tersebut cuma ingat x ingat je... kalu sudi layarilah blog ana
zamtavac.blogspot.com...

Unknown berkata...

assalamualaikum,sye ingin bertnye dn ingin membuat research tntng pondok ini,adakah pondok darul ridzuan ini setiap masa dibuka supaya sye boleh mengkaji lebih dalam tntng pondok ini

Unknown berkata...

assalamualaikum,sye ingin bertnye dn ingin membuat research tntng pondok ini,adakah pondok darul ridzuan ini setiap masa dibuka supaya sye boleh mengkaji lebih dalam tntng pondok ini

Unknown berkata...

Dear Sir / Madam, "PINJAMAN SELESAIKAN SEBAB PELANGGAN DI DALAM HARI 2 HARI, syarikat pinjaman calvinnavarro Plc Komersial dan Peribadi", Pinjaman X-mas, "Pinjaman Rumah pada kadar faedah 2%. Orang yang Tertuduh harus menghubungi Pegawai Pinjaman melalui E-mel dengan yang berikut maklumat: ",
 
NAMA PERTAMA:.....
NAMA TERAKHIR:......
NEGARA: .......
NOMBOR TELEFON:.....
PEKERJAAN: ......
AGE: .............
SEX: ......
STATUS PERKAHWINAN:......
PINJAMAN YANG DIBENARKAN: ......
PENDAPATAN BULANAN......
PINJAMAN PINJAMAN: ......
E-mel: calvinnavarroloancompany@gmail.com, Terima kasih Dan Tuhan Bless, Salam

Unknown berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman yang disatukan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Ketahui lebih lanjut kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah wang anda sesuatu dari masa lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (rumanajloanfirm@gmail.com)

APLIKASI DATA

1) nama ...........................
2) Negara .......................
3) Alamat ......................
4) Gender ........................
5) status perkahwinan .............
6) Kerja ................
7) Nombor Telefon ...........
8) kedudukan di tempat kerja .....
9) pendapatan bulanan ....................
10) jumlah pinjaman .........
11) tempoh pinjaman .....
12) Tujuan pinjaman ..................
13) Tarikh lahir ........................

Unknown berkata...

Halo kawan-kawan saya, saya mempunyai berita baik untuk dikongsi. sila sertai saya untuk menjadi gembira. Saya baru mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat seorang saksi Puan Aisha Salam dari Malaysia dalam forum ini tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman daripada mereka dan dia memberi saya e-mel mereka (charlesharveyfinancecompany@gmail.com) Jadi saya segera emel mereka dan mereka membalas e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang dari 48 jam kemudian, $ 235,000 pinjaman dolar negeri bersatu yang saya gunakan untuk benar-benar memindahkan ke akaun saya. Seluruh prosesnya mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat mesej dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang mencari dorongan tulus untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek adalah menghantar e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya ingin mengucapkan terima kasih terutama kepada Aisha Salam yang memberikan hubungan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga dapat memberi manfaat. ini ialah e-mel lagi charlesharveyfinancecompany@gmail.com
terima kasih.
di sini adalah e-mel saya yang anda ingin tanya saya ahmadsusan436@gmail.com

Anda juga boleh menulis kepada Puan Aisha Salam (aishasalam006@gmail.com)

FRED LARRY LOAN FIRM berkata...

Dapatkan pinjaman anda sekarang dalam masa 48 jam

Selamat hari

Adakah anda mahu menjadi seorang usahawan, memulakan projek atau membeli sebuah apartmen atau Adakah anda dalam kesulitan kewangan, bantuan anda datang sekarang, adakah anda kehilangan tidur yang cuba mendapatkan pinjaman, jangan biarkan impian anda mati, hubungi Encik Fred Larry, untuk pinjaman yang cepat dan boleh dipercayai.

Kami menawarkan pinjaman jenis berikut:

1 Pinjaman syarikat
2. Pinjaman perniagaan
3. Pinjaman pangsapuri
4. Pinjaman Auto
5. Pinjaman kereta dsb.

kami menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang serius dan jujur yang bersedia untuk bekerjasama dengan kami pada kadar faedah 3%, kami menawarkan pinjaman yang besar dari minimum 500,000,000.00 Euro. kepada maksimum 500,000,000,000.00.Euro

Cepat hubungi kami melalui e-mel kami (fredlarryloanfirm@gmail.com) atau (fredlarryloanfirm@hotmail.com)

Nombor nombor: +2347061892843
Skype: fredlarry12

Ditandatangani
Pengurus
Encik Fred Larry

Queen Lisa Efendi berkata...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com

Unknown berkata...

saya ingin berkongsi kesaksian saya mengenai platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman sebanyak RM180,000 dari pemberi pinjaman yang sah, saya jatuh dalam hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan pemberi pinjaman dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga scammed dan hilang Rm5000, saya bosan dengan kehidupan sehinggalah saya melihat kesaksian seorang Puan Aisha di atas platform ini bagaimana untuk mendapat pinjaman daripada syarikat Pinjaman Perbendaharaan syarikat pinjaman, dan saya dapat mendapatkan alamat e-mel mereka dan saya dihubungi mereka, seperti yang saya dijawab oleh Presiden mereka Mrs. Patricia, saya memohon pinjaman dengan mereka dan mengejutkan saya pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 48 jam permohonan saya jumlah Rm180000 telah dipindahkan ke akaun saya. saya ingin memberi nasihat kepada semua orang dalam syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Puan Patricia, Presiden Perbendaharaan Pinjaman Syarikat melalui e-mel ini: treasuryloancompany@gmail.com dan dapatkan pinjaman yang selamat. terima kasih semua untuk membaca.
di sini adalah e-mel saya sekiranya anda ingin menghubungi saya: khadijahyusof220@gmail.com

Y SIGIT WIJATMAKA berkata...

saya membawa kabar gembira kepada anda semua warganegara Malaysia saya di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya sejak bulan Mei 2017, kesaksian saya dan berita gembira seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, islam dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Taman Lembah Hijau Lippo Cikarang, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat perniagaan di syarikat saya bekerja, saya dan isteri saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini platform yang memerlukan dan mencari pinjaman tulen untuk menjadi sangat berhati-hati kerana internet dan blog ini penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang berada di sini untuk merobohkan anda untuk mendapatkan wang yang sukar.

Saya dan isteri saya yang anda dapat lihat pada gambar profil saya adalah hutang besar dan kami memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada Disember 2016, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami membayar banyak yuran yang kami bayar dan pada akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira MYR10,000 kepada syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana kami memohon pinjaman sebanyak MYR250,000 dan dengan semua bayaran yang kami bayar, kami tidak mendapat apa-apa pinjaman dan saya dan isteri saya sangat kecewa dan saya telah dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga telah mengambil pinjaman dari syarikat saya bekerja dan kita mendapat patah dan bosan dengan kehidupan.

jadi, Tuhan begitu baik, kami berdoa untuk Tuhan untuk mengarahkan kami kepada penolong dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2017, saya sedang melayari internet ketika saya dapat menyaksikan kesaksian seorang wanita bernama Novi Setyaningsih dengan alamat email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi ibu Emiliana dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Emiliana dan dia memberiku keberanian dan saya memohon pinjaman dari ibu Emiliana oleh
hubungi dan dia mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi pinjaman global, maka saya menghubungi Novi setyaningsih untuk maklumat lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia berkata ya dan tunjukkan saya bukti pinjaman pemindahan dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya memohon pinjaman MYR250,000 dan selepas saya mengemukakan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah diluluskan dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sijil lesen pinjaman saya dan selepas itu Pinjaman telah diluluskan dan kejutan terbesar saya. Beliau memindahkan pinjaman saya berjumlah MYR250,000 ke dalam akaun bank saya dengan kadar faedah sebanyak 2% dan tanpa cagaran, tanpa penjamin
jadi saya ingin memberi nasihat kepada warganegara Indonesia yang mencari pinjaman tulen untuk menghubungi ibu emiliana melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com

dia adalah satu-satunya peminjam pinjaman tulen di platform ini dan di blog ini, dia adalah seorang ibu yang baik dengan hati yang baik, anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai ibu Emiliana melalui e-mel saya: swijatmaka02@gmail.com

Perhatikan: perkataan sudah cukup untuk yang bijak dan terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya dan berita baik
Tuhan memberkati kamu semua!

Unknown berkata...

Saya ingin bermula dengan memberi syukur kepada Allah untuk karunia kehidupan.
Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berkongsi kisah yang baik tentang bagaimana Puan Ana Michael of Guaranty Trust Trust menjadikan hidup saya manis.
Saya mengalami kesulitan kewangan untuk beberapa waktu dan saya terpaksa meminjam dari rakan-rakan saya kerana saya berharap dapat membayar mereka setelah menerima gaji saya. Dan ketika hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya kehilangan ayah saya dipecat kerja dan bulan berikutnya. Selepas pengebumian ayah saya, kawan saya mula meminta wang mereka kembali. Jadi saya tidak mempunyai pilihan selain mencari pinjaman.

Tetapi apabila saya fikir hidup saya sudah berakhir, itu adalah ketika Allah menggunakan kawan saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Kawan saya Encik Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat, Jadi, dia memberitahu saya bahawa tidak perlu risau bahawa dia akan memperkenalkan saya kepada peminjam yang boleh dipercayai yang dia meminjam.
Oleh itu, selepas dia memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Jaminan Jaminan Guarantee, saya memutuskan untuk menghubungi maklumat hubungan Jaminan Pinjaman Jaminan yang diberikannya kepada saya iaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

Setelah itu proses kelulusan pinjaman saya telah selesai dan saya menerima surat kelulusan daripada syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Selepas itu, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berkongsi berita supaya semua orang dapat melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang mengubah keadaan saya.

Anda boleh menghubungi Jaminan Jaminan Amanah melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Inilah e-mel saya: yusiretnowati06@gmail.com

Unknown berkata...

Assalammualaikum..nama saya Firdaus..saya nk tanya sikit, mcm mana saya nk dapatkan no telefon waris Tuan Guru Haji Baqi Osman..