Selasa, Januari 18, 2011

INTERLOK: Kalau Aku Yang Buat Keputusan

1. Sibuk satu negara bincang isu novel Interlok tulisan Abdullah Husein yang kononnya mengandungi ayat-ayat yang mengguris hati orang India. Ada pro, ada kontra. Ada kata ia menghina, ada kata ia hanya paparan sejarah. Ada kata hentikan jadi teks sastera SPM, ada kata teruskan.

2. Yang pasti, Interlok hanya sebuah novel. Novel adalah sama dengan cerpen, sajak, syair dan lain-lain ciptaan manusia yang direka menurut imaginasi masing-masing. Sehebat mana sasteranya, ia tidak sehebat Al Quran yang diturunkan Allah dan gagal ditiru oleh mana-mana ahli bahasa.

3. Interlok adalah sambungan dari Hikayat Malim Demam, novel Senjakala dan kisah Umar Umayyah yang dijadikan teks matapelajaran sastera untuk SPM. Semuanya addalah cerita rekaan meskipun ada yang diadaptasi atau dikisahkan semula dari kisah benar.

4. Namun saya lebih berminat agar matapelajaran sastera membicarakan kesusasteraan Melayu yang terdapat di dalam ratusan 'kitab kuning' peninggalan ulama' silam. Bacalah Munyatul Musalli dan Matla'al Badrain peninggalan Syeikh Daud Fatani. Atau Siyarus Salikin yang disyarahkan oleh Syeikh Abdul Samad Al Falimbani dari kitab Ihya' Ulumiddin Al Ghazali.

5. Kitab-kitab ini menggunakan bahasa Melayu klasik yang cukup indah. Amat sesuai dijadikan teks sastera. Bukan dapat sastera saja, bahkan guru dan murid juga akan mendapat ilmu agama yang dibincangkan secara benar berpandukan Al Quran dan Sunnah.

Tiada ulasan: