Khamis, Mac 10, 2011

ANTARA MAT KULIM DAN MAT KAMAL


Dosa Kamal Ataturk Yang Dilupakan Oleh Mat Kulim...

Terkejut juga aku tengok gambar Mat Kulim di Turkey baru-baru ni. Dia mengiringi seorang pemimpin tertinggi Malaysia menziarahi dan mengalungkan bunga di pusara Kamal Ataturk.

Lalu aku tertanya-tanya benarkah insan dalam gambar itu Mat Kulim. Mat Kulim yang aku kenali sebelum ini. Mat kulim yang begitu lantang berceramah denganku di Nilai dan di Seremban beberapa belas tahun lalu. Mat Kulim yang berjaya meremangkan bulu roma pendengar dengan isu-isu murtad yang dilemparkan menerusi ceramahnya. Mat Kulim yang menggemparkan negara dengan memimpin demonstrasi anti murtad di Masjid Jamek KL apabila meletup isu murtadnya anak gadis Melayu.

Mat Kulim yang tidak ketinggalan berceramah di pentas politik menghentam Dr.M dengan menggelarnya, 'Mamak Gamang,' satu gelaran bersifat perkauman yang sangat aku tak setuju. Mat Kulim yang suatu waktu dahulu begitu lantang mahukan undang-undang Islam dan sistem pemerintahan Islam.

Hari ini Mat Kulim menajiskan perjuangannya dengan mengiringi orang yg jahil tentang perjuangan Islam menziarahi kubur orang yang menentang Islam, menentang undang-undang Islam, bahkan meruntuhkan Khilafah Islam yang diasaskan oleh Rasulullah SAW. Mat Kulim menyaksikan kubur pengasas fahaman sekular di negara umat Islam dikalungkan bunga dengan penuh penghormatan rasmi.

Mat Kulim sudah lupa kepada perjuangannya. Mat Kulim lupa siapa Kamal. Kamallah yang didoktrin oleh negara Barat untuk meruntuhkamn khilafah Islamiyyah terakhir di Turkey (1924) dan mendirikan negara sekular pertama dalam dunia Islam.

Mustafa Kamal Ataturk (1881-1938) sebenarnya bukan berbangsa Turkey. Bapanya Albania dan ibunya Mekadonia. Setelah diberi taraf yang tinggi di dalam tentera kerajaan Islam Othmaniyyah, dia kkemudiannya berpaling dan menghasut rakyat supaya meruntuhkan pemerintahan Islam ini.

1924, episod malang dalam sejarah umat Islam. Runtuh, lenyap dan tiada lagi pemerintahan dan sistem politik berlandaskan Islam. Othmaniyyah tumbang. Ataturk berdiri gagah di atas runtuhan Islam, melaungkan slogan sekularisme.

Dia menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan. Dia berucap di bandar Belikesir, "Agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan."

Ingatkah Mat Kulim, perkara pertama yang dibuat oleh Ataturk sebaik sahaja mengambil alih pemerintahan Turkey ialah menukar agama rasmi dari agama Islam kepada agama sekular! Menghapuskan undang-undang Islam dan diganti dengan undang-undang sivil yang berkiblatkan Barat. Mat Kulim mesti faham perkara ini, kerana aku dengar dia lama belajar undang-undang di New Zealand.


Ataturk gubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat. Undang-undang Faraidh dihapuskan.

Dia tukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja. Tidak kurang juga yang ditutup terus serta melarang dari didirikan sembahyang berjemaah.

Kementerian Wakaf yang menguruskan hal ehwal Islam dihapuskan. Maka terbiarlah anak-anak yatim dan fakir miskin.

Ataturk turut menghapuskan syiar yang berunsurkan Islam dan Arab. Antaranya menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin. Menggalakkan wanita memakai pakaian yang mendedahkan kaki mereka. Tudung kepala hanya dibenarkan jika mereka memakai skirt.

Lelaki dibenarkan memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi untuk disesuaikan dengan budaya barat.

Ataturk menggalakkan wanita dan lelaki menari di khalayak ramai, satu amalan yang tidak dibenarkan ketika Othmaniyyah berkuasa. Dia sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.

Al Quran dicetak menggunakan tulisan latin. Dia tukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

Lupakah Mat Kulim kata-kata Ataturk yang masyhur, “Negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden.” Mat Kulim mungkin lupa auat ini lantas dia masuk ke pusara Ataturk dengan memakai kopiah.

Ataturk juga menghidupkan budaya minum arak secara terbuka.

Dia menjemput arkitek-arkitek dari luar negara kononnya untuk memodenkan Turki. Tetai hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya diseluruh bandar Turki.

Paling berat, Ataturk pernah mengaku dirinya tuhan sama seperti Firaun. Dikatakan, seorang askarnya ditanya “Siapa tuhan dan di mana Tuhan tinggal?” Oleh kerana takut, askar tersebut menjawab, "Kamal Ataturk adalah tuhan!” Ataturk tersenyum bangga dengan jawapan itu.

Lupakah semua ini wahai Mat Kulim? Kembalilah ke pangkal jalan.

Tiada ulasan: