Selasa, Jun 10, 2008

QATAR YANG KEHILANGAN IDENTITI

Menaiki pesawat Qatar Airway ketika mengunjungi Kota Suci Makkah baru-baru ini memberikan satu pengalaman baru bagi saya. Inilah kali pertama saya menaiki pesawat negara Arab kecil itu.

Tahun lalu saya menaiki pesawat SriLankan Airlines dan singgah di Colombo selama satu jam. Pesawat dari Sri Lanka itu terlewat memulakan perjalanan dari KLIA selama lebih 4 jam. Perjalanan pulang dari Jeddah juga lewat 5 jam.

Namun pesawat Qatar berlepas dan tiba tepat pada waktu yang dijadualkan. Semuanya adalah ditentukan Allah.

Selepas hamper 8 jam berada di dalam pesawat, kami singgah di Doha, ibu Negara Qatar. Jam menunujukkan pukul 6 pagi (11 pagi waktu Malaysia). Saya merasa beruntung dapat menjejakkan kaki ke ibu kota yang terkenal dengan stesen TV Al Jazeerah.

Selama 6 jam berlegar di ruang Lapangan Terbang Antarabangsa itu, banyak perkara telah menarik perhatian saya.

Pertama, soal keselamatan. Saya melihat kawalan keselamatan agak longgar. Hampir semua petugas di pintu masuk negara berkenaan bukan rakyat Qatar dan bukan berbangsa Arab. Saya hairan bagaimana Qatar memelihara kedaulatan negaranya apabila membiarkan ‘orang luar’ menjaga pintu masuknya.

Berbeza dengan Arab Saudi, meskipun ramai pekerja asing wujud di negara berkenaan, namun soal keselamatan tetap dikendalikan oleh warganegaranya sendiri.

Lebih menghairankan apabila negara yang mempunyai penduduk seratus peratus berbangsa Arab itu, pekerja airportnya tidak tahu berbahasa Arab. Ketika menguruskan boarding pass seorang jemaah, saya bercakap menggunakan bahasa Arab.

Pegawai Qatar Airway yang bertugas ketika itu terpinga-pinga dan meminta saya bercakap menggunakan Bahasa Inggeris. Saya tidak pasti pegawai berkenaan berasal dari negara mana.

Sudah tidak adakah warga Qatar yang mampu bekerja di sektor berkanaan. Hinggakan isteri saya tertanya-tanya, yang mana satu orang Qatar?

Seterusnya dalam kajian saya, keseluruhan penduduk Qatar yang berjumlah 1.4 juta orang adalah beragama Islam dan berbangsa Arab. Namun pemandangan pertama sebaika sahaja memasuki lapangan terbeang berkenaan ialah kedai-kedai bebas cukai yang menjual minuman keras pelbagai jenama.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah sekali lagi di Doha. Walaupun hanya satu jam transit di situ, saya sempat ‘merayau-rayau’ sekitar kewasan lapangan terbang.

Oleh kerana agak kurang sihat, saya turun ke pusat membeli-belahnya untuk mencari ubat batuk. Namun sebaik sahaja saya memasuki ruang jualan, terpampang dihadapan saya gambar wanita yang mengiklankan arak.

Botol-botol arak pelbagai jenama di susun kemas di atas rak-rak yang disediakan. Begitu juga dengan rokok.

Adakah pentadbir Qatar terlupa di negara berkenaan ada seorang ulama’ yang disegani di seluruh dunia, Dr Yusuf Al Qardhawi. Dimanakah identiti Qatar yang sebenarnya. Qatar berbangsa Arab. Qatar beragama Islam. Pemimpinnya beragama Islam. Tanahnya tidak bersempadan dengan mana-mana negara bukan Islam. Ia hanya bersempadan dengan Arab Saudi yang juga sebuah negara umat Islam dan berbangsa Arab. Waktunya sama dengan waktu Makkah Al Mukarramah. Matawangnya sama dengan Arab Saudi (riyal). Merdeka sudah lama (3.9.1971). Jadi, terlalu sukarkah bagi Qatar untuk membina identitinya sendiri?

Dalam terfikir-fikir itu, saya teringat negara saya tercinta. Buruk-buruk Malaysiapun, pekerja-pekerjanya ramai yang menutup aurat. Rakyat Malaysia bukan berbangsa Arab. Mereka tak faham Bahasa Arab. Mereka pandai baca Al Quran, tapi tak faham apa yang dibaca.

Namun mereka tetap berpegang dengan ajaran Al Quran. Menutup aurat menjadi satu amalan yang sudah diamalkan dengan begitu meluas.

Kami meneruskan perjalanan ke KLIA dengan pesawat Airbus Qatar Airway. Tepat jam 9.10 pagi, kami tiba di KLIA. Alhamdulillah, saya bersyukur kami tiba dengan selamat.

Keluar sahaja dari pesawat, saya menarik nafas sedalam-dalamnya menyedut udara segar tanah air tercinta.

Saya berjalan laju menuju ke platform untuk menaiki keretapi ke terminal. Hampir sahaja ke pintu keretapi, kelihatan kedai pertama yang menyambut pengunjung yang baru tiba ke Malaysia.

Kedai apa? Rupa-rupanya sama juga dengan Qatar, kedai arak. Sayang sekali, Malaysia diwar-warkan sebagai negara Islam contoh. Namun apabila pengunjung tiba ke negara ini, kedai pertama yang mengalu-alukan kedatangan mereka ialah kedai minuman keras!

Fikir-fikirkanlah.

1 ulasan:

bignaz berkata...

Satu lagi say perasan Ustaz.....yang Coca Cola tak jual di Airport Doha / Madidah atau di Mekah.