Selasa, Mac 24, 2009

RIBUT AJAIB DI BENTONG

Ribut ajaib! Mungkin itu yang boleh ditafsirkan kejadian rebut yang melanda Bentong senja 24 Mac lalu. Hamba-hamba Allah yang bernama angin, petir dan hujan itu hanya memakan masa sekitar 20 minit sahaja untuk memusnahkan berpuluh-puluh buah rumah di Benus dan Ketari.

Beberapa buah taman menyaksikan banyak rumah rosak terutamanya atap. Rumah saya tak ketinggalan terkena palitan ibtila’ Allah ini. Ia bermula pada sebelah petang yang menyaksikan hujan turun sekitar 10 minit. Kemudian berhenti. Namun langit sentiasa mengeluarkan bunyinya.

Guruh yang memekik kadangkala perlahan dan ada waktunya kuat hingga memeranjatkan anak bungsu saya, Aula Al Husna.Sedang saya menatap kitab Riadhus Solihin sebagai persediaan untuk menyampaikan kuliah maghrib di Masjid Bukit Piatu malam berkenaan, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Seketika kemudian kedengaran bunyi kuat air mencurah di atas syiling rumah.

Di dalam kepala saya tidak ada lain. Pasti atap rumah sudah diterbangkan angin.Saya bingkas bangun menyimpan kitab. Tarik tikar getah dan selimuti computer dan barang elektronik yang lain, bimbang air akan turun dari syiling. Ternyata selepas beberapa minit. Air mula turun dari syiling membasahi seluruh rumah dari dapur hingga ke ruang tamu. Saya menyelak langsir untuk membuka pintu cermin. Melihat suasana di luar saya merasa sangat bimbang untuk keluar.

Suasana di luar sangat dahsyat. Saya tidak tahu apa berlaku di atas bumbung rumah saya. Yang pasti mata saya sedang melihat suasana yang sangat menggerunkan di atas bumbung rumuh jiran di hadapan rumah saya iaitu rumah Puan Hamidah, En Aseri dan En Samsuddin. Angin bergulung-gulung di atas atap memusnahkan arial TV. Kepingan atap berterbangan dibawa angin. Pokok di sebelah rumah En Samsuddin tumbang ke atas jalanraya. Deretan parkir kereta penduduk musnah.

Ketika itu tiada yang dapat saya ucapkan selain, “اللهم حوالينا ولا علينا”. Jadual kuliah saya selepas maghrib perlu dibatalkan…. Namun saya terfikir kembali, mengapa perlu saya batalkan. Teruskan juga kuliah itu dan ajak para jemaah bermunajat kepada Allah memohon keampunan.Mungkin ibtila’ ini satu amaran Allah disebabkan (mungkin) ada yang berbuat dosa. Mungkin saya, mungkin juga orang lain. Wallahua’lam.

Saya memandu kereta ke masjid. Selesai solat Maghrib, isteri saya menelefon mengatakan bekalan elektrik rumah saya terputus. Saya bergegas pulang. Setelah memperbaikinya saya kembali ke masjid semula.

Kuliah berjalan seperti biasa. Solat Isya’. Solat Taubat dan seterusnya solat Hajat. Agak panjang solat hajat yang diimamkan oleh Haji Yusuf, imam Masjid Bukit Piatu. Beliau meminta kami membaca di dalam sujud doa nabi Yunus sebanyak 40 kali.

Kami memohon kepada Allah agar diampunkan segala dosa andai ia menjadi punca kemurkaan Allah kepada penduduk di sini. Kami merayu kepada Allah agar menjadikan bencana kali ini sebagai bencana terakhir yang menimpa kami di sini.

Setelah pulang ke rumah, saya dapati suasana kecoh di Taman Melati. Semua penduduk keluar rumah untuk memeriksa kerosakan rumah masing-masing. Berada di tempat kejadian ialah Pengerusi JKKK Kg Bukit Piatu (Tok Empat), Ustaz Mohd Ali dan S/U-nya, En Rashid. Seketika kemudian sampai pula Adun Ketari dan wartawan Sinar, Farhah. Kemudian DO Bentong, Dato’ Tantawi pula tiba.

Masing-masing menjanjikan bantuan tertentu yang akan dihulurkan.Ketika berbual dengan Tok Empat, Ustaz Mustafa dan Encik Rashid di hadapan rumah saya, saya kata, “Agaknya angin tadi datang dan turun dari sana tu...” saya menuding jari ke arah cahaya dari atas Banjaran Titiwangsa yang jelas kelihatan dari situ (Genting Highland). Encik Rashid menyapa, “Itulah masalahnya ustaz, orang kita nak tak mboh sedar-sedar.... Datang le malapetaka macam mana pun tak nak sedar juga...”

"Yang saya hairan," kata En Rashid lagi, "bagaimana petir tadi boleh datang dari arah bawah. Angin pula datang dari segenap penjuru. Sungguh ajaib ribut kali ini!"

4 ulasan:

Jeepers Creepers berkata...

satu bentong berlaku ribut. hujan air batu turun sekali. Alhamdullillah Kg Baru tak terjejas.

adysuR berkata...

Assalamualaikum..

Itulah keagungan dan kekuasaan Allah.

0wh ya, erm..adakah saya perlu membuat surat rasmi untuk menyiarkan/ menyampaikan sebahagian daripada kandungan buku Gaza Menangis ? Contohnya, untuk ditulis di dalam blog/forum.

Terima kasih. :)

ibnuismail berkata...

Kepada adysuR, saya tiada halangan untuk membenarkan anda siarkan petikan dari buku Gaza Menangis, asalkan anda menyebut sumbernya. Terima kasih.

adysuR berkata...

Terima kasih ya akhi ;)