Ahad, September 13, 2009

PERISTIWA BERDARAH 16 TAHUN LALU...


16 tahun telah berlalu... Namun masih segar dalam ingatan. Pagi 16 Ramadhan 1414H (26 Februari 1994), seorang pensyarah saya berbangsa Palestin menunjukkan sehelai surat yang baru diterima menerusi faks dari Palestin. Tercatat padanya, "Hampir 400 orang ditembak di dalam Masjid Nabi Ibrahim di Bandar Al Khalil (Hebron), Palestin ketika mereka sedang menunaikan solat fardhu Subuh...."

Berderau darah saya mendengar berita berkenaan. Kejadian itu sudah lama. Namun setiap kali datang Ramadhan, saya pasti mengingatinya.

Rakyat Amerika Syarikat bernama Baruch Kappel Goldstein berbangsa Yahudi bertanggung jawab melepaskan tembakan yang disasarkan kepada ratusan umat islam yang sedang solat di dalam masjid berkenaan. 29 daripada 350 orang yang terkena tembakannya gugur syahid.

Baruch Goldstein adalah seorang pelampau Yahudi yang menyertai kumpulan gerakan pengganas Kach yang sangat anti kepada Islam dan bangsa Arab. Goldstein bertugas sebagai seorang doktor dan tinggal di Kampung Kiryat Arba (كريات أربع) berhampiran bandar Al Khalil (Hebron). Dia selalu mempamerkan sikap bencinya kepada Islam dengan menghina dan mengugut umat Islam di pintu masuk Masjid Nabi Ibrahim. Lebih dari itu, dia selalu kelihatan keluar masuk ke masjid itu dengan bebas.


Bagi mengotakan azamnya untuk membunuh umat Islam, dia telah mengikuti latihan ketenteraan di beberapa buah kem latihan Zionis. Setelah mahir menggunakan senjata api, maka pada tanggal 25.2.94 ketika umat Islam baru sahaja selesai bersahur pada pagi ke 15 Ramadhan, Goldstein mempersiapkan dirinya dengan senjata api dan peluru secukupnya.


Dia mahu memuntahkan kesemua pelurunya ke tubuh umat Islam. Setelah azan subuh dilaungkan, dia mula menyelinap menuju ke arah masjid. Ketika umat Islam sedang khusyu' menunaikan solat berjamaah, Goldstein muncul di pintu masjid dan terus melepaskan tempakan bertalu-talu. Ratusan peluru ditabur terus ke tubuh hamba-hamba Allah yang sedang menyembah Tuhan mereka.

Darah merah mengalir membasahi seluruh ruang masjid. Goldstein melarikan diri. Umat Islam seluruh Palestin bangkit berdemonstrasi menuntut supaya Goldstein ditangkap dan dihukum. Dalam menghadapi kebangkitan rakyat ini, pihak berkuasa Israel telah menggunakan kekerasan menyebabkan ratusan cedera dan lebih 50 orang terbunuh.

Tidak tahan berhadapan dengan asakan umat Islam, Israel akhirnya menangkap Goldstein. Namun setelah dibawa ke mahkamah, dia diisytiharkan gila dan kemudiannya dibebaskan. Goldstein kembali hidup bebas seperti sebelumnya. Aktiviti menentang Islam diteruskan seperti biasa hinggalah dia mati pada 26/10/2008. Kaum Yahudi menganggapnya sebagai wira bertaraf 'saint' kerana kejayaannya membunuh umat Islam.

Di pihak umat Islam, peristiwa ini menambahkan derita mereka. Masjid Ibrahim ditutup. Pejabat-pejabat hal ehwal orang Islam dikunci oleh pihak tentera Rejim Zionis termasuklah bangunan Mahkamah Syariah, pejabat Agama Islam, pejabat pembangunan dan lain-lain.

Pada tahun 2005, Masjid Saidina Ibrahim dibuka semula. Namun umat Islam hanya dibenarkan menggunakan 1/3 sahaja daripada seluruh ruang masjid. 2/3 lagi dijadikan tempat Yahudi menjalankan upacara agama mereka. Bayangkan, bagaimana terganggunya ibadat umat Islam apabila kaum Yahudi menjalankan upacara agama mereka di dalam masjid berkenaan. Untuk masuk ke dalam masjid itupun, umat Islam terpaksa melalui pemeriksaan ketat pihak tentera.

Daripada 4 buah pintu utama masjid, umat Islam hanya dibenarkan menggunakan satu pintu sahaja.
Sila rujuk:

4 ulasan:

Unknown berkata...

salam.jauh berbeza keadaannya di malaysia.di sini masjid sebesar-besar alam dan seindah-indahnya pun masih tak ada manusia yg sggup dtg.berbeza dgn disana..
Ramai yg tak tahu pasal perkara ni..

anN berkata...

astaga.. tkilan dgn tindakan yahudi.. moga Allah membalasnya.. amin

umi_e berkata...

Yahudi Laknatullah!!!

niesz berkata...

tu la yg di kate kan..
dunia skrg da d zaman akhir..
bnyk umat islam yg terkorban..
jd mangsa kekejaman...
kite sbagai saudara islam..
berdoa la tuk mereka..

moge kekejaman tu kan berakhir..