Jumaat, Oktober 09, 2009

GEGAR, RUNTUH, BAH MUNGKIN KERANA PERASUAH

Sebelum ke tempat kerja pagi tadi, saya sempat menjeling TV Bernama 502. Sebuah rancangan bual agama sedang berlangsung; dihoskan oleh Wan Sohor Bani Leman. Tetamunya, dua orang Fauzi, Prof Madya Dr Fauzi Deraman dan Ustaz Fauzi Mustafa TV3.

Meskipun sudah agak lewat untuk bergerak ke tempat kerja, namun saya terpaku di hadapan TV dek kerana tertarik dengan topik yang dibincangkan oleh ketiga-tiga orang tokoh ini.

Seorang pemanggil dari Sabah bertanya, di samping faktor geologi dan fenomena alam, adakah kejadian gempa bumi, tsunami, ribut dan sebagainya itu berpunca dari kejahatan manusia yang menolak hukum Allah. Dr Fauzi tidak menolak kemungkinan tersebut. Bahkan beliau mengingatkan umat Islam agar tidak hanya meletakkan sesuatu bencana itu hanya kepada faktor fizikalnya sahaja.

Beliau memetik kata-kata saintis terkemuka, Prof Dr Zaghlul Najjar, bahawa manusia tidak boleh angkuh mendakwa mereka mampu menghalang bencana alam dengan teknologi moden yang mereka miliki. Islam tidak menolak teknologi kerana adalah 'alat' yang sangat diperlukan. Namun kebergantungan manusia sepenuhnya (100%) kepada teknologi menyebabkan mereka lupa terhadap kuasa Allah yang Maha Berkuasa untuk bertindak ke atas manusia.

Ustaz Fauzi pula mengingatkan, apabila Allah belas kepada seseorang, maka Allah menpercepatkan hukuman di dunia bagi meringankan atau menghapuskan hukuman di akhirat. Sifat hukuman Allah itu pula, adakalanya ia datang dengan terlalu pantas; sekelip mata atau lebih cepat dari itu. Justeru, tidak ada alat mahupun teknologi moden yang mampu memintas hukuman Allah yang terlalu pantas.

Kelihatan 'geram' dengan perbincangan menarik itu, Ustaz Wan Sohor turut mengemukakan pendapat, walaupun beliau hanya seorang pengacara. Katanya, bencana boleh datang dengan sebab mungkar yang dilakukan oleh manusia. Contohnya dalam kes bangunan runtuh. Mungkin ia disebabkan salah satu pihak yang terbabit dalam pembinaan berkenaan telah dirasuah menyebabkan teori asal 2+2=4 menjadi 2+2=3.

Tiada ulasan: