Selasa, Oktober 20, 2009

ORANG JAHAT RAMAI, BILA ISLAM NAK MENANG

Seorang sahabat menghantar sms kepada saya:
Salam Ust. Dikatakan, kenapa manusia jahat. Dijawab, biasalah akhir zaman. Soalannya, kalau macam tu bila Islam nak menang? Adakah Islam menang dengan ramainya orang jahat?
Jawapan saya:
1. Kita tidak ditaklifkan dengan kemenangan. Tetapi kita ditaklifkan dengan dakwah dan perjuangan. Akhirat nanti, Allah tidak akan tanya, "Engkau menang atau tidak?" Tetapi Allah akan tanya, "Engkau berjuang atau tidak?" Jika kita ditaklifkan dengan kemenangan, maka semua penduduk Palestin akan ke neraka kerana sejak sekian lama mereka tak menang-menang dalam perjuangan!

2. Bolehkah orang jahat membantu memenangkan Islam. Jawabnya boleh. Ad Darimi meriwayatkan daripada Al Hakam bin Nafi' yang mendapat khabar dari Syuaib dari Az Zuhri dari Said bin Muthayyib dari Abu Hurairah Radhiallahu anhu katanya bahawa Nabi SAW pernah bersabda: إن الله يؤيد هذا الدين برجل فاجر (Sesungguhnya -ada ketikanya - Allah menolong agama ini dengan lelaki yang jahat).
3. Adakah zaman yang dikatakan ramainya orang jahat sekarang ini langsung tidak ada orang baik? Perlu disedari, sepanjang zaman, ada orang yang baik. Andai tiada seorangpun manusia yang beriman, maka saat itulah Allah menghancurkan dunia ini (qiamat).
Wallahu a'lam.
Terima kasih sahabat yang bertanya.



Tiada ulasan: