Isnin, Januari 11, 2010

BANK ISLAM: ANTARA PRODUK & KEFAHAMAN PELANGGAN

Perkembangan sistem perbankan Islam mutakhir ini agak membanggakan. Hampir kesemua bank di Malaysia mempunyai produk perbankan Islam. Jumlah bank Islam juga meningkat. Dari hanya sebuah bank Islam pada awal 80-an, kini Malaysia sudah ada 11 buah bank yang diberi lesen oleh Bank Negara sebagai bank Islam:

  1. Affin Islamic Bank Berhad
  2. Al Rajhi Banking & Investment Corporation (Malaysia) Berhad
  3. AmIslamic Bank Berhad
  4. Asian Finance Bank Berhad
  5. Bank Islam Malaysia Berhad
  6. Bank Muamalat Malaysia Berhad
  7. CIMB Islamic Bank Berhad
  8. EONCAP Islamic Bank Berhad
  9. Hong Leong Islamic Bank Berhad
  10. Kuwait Finance House (Malaysia) Berhad
  11. RHB ISLAMIC Bank Berhad

Beberapa produk perbankan Islam kini turut ditawarkan di bank-bank komersial yang lain seperti:

  1. ABN Amro Bank Berhad
  2. Alliance Bank Malaysia Berhad
  3. Citibank Berhad
  4. HSBC Bank Malaysia Berhad (Bahagian Islam dinamakan HSBC Amanah)
  5. Malayan Banking Berhad
  6. OCBC Bank (Malaysia) Berhad
  7. Public Bank Berhad
  8. Standard Chartered Bank Malaysia Berhad (Bahagian Islam dinamakan Standard Chartered Sadiq)

Bank-bank ini tidak beroperasi dengan cara Islam 100%, namun mereka mewujudkan ‘jendela perbankan Islam’ bagi memasarkan produk-produk kewangan yang berasaskan Islam.

Selain itu, terdapat beberapa institusi kewangan lain yang turut menawarkan perkhidmatan produk Islam. Ia adalah seperti berikut :-

  1. Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia Berhad
  2. Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad
  3. Export-Import Bank of Malaysia Berhad
  4. Bank Pertanian Malaysia
  5. Bank Simpanan Nasional Berhad

Persoalannya, walaupun sudah banyak bank Islam diwujudkan dan sudah banyak bank konvensional yang membuka jendela kewangan Islam, namun berapa ramai di kalangan umat Islam dan seluruh rakyat amnya mengetahui konsep perbankan Islam ini.

Jika anda pergi ke kedai ayam, anda akan pastikan ayam yang hendak dibeli itu halal dimakan. Konsep halal pada ayam itu mudah, ia mesti di sembelih oleh orang Islam, membacakan nama Allah, menggunakan alat sembelihan yang suci dan tajam serta memastikan kematian ayam itu disebabkan sembelih, bukan sebab lemas dalam air panas. Senang difahami biarpun penjual tidak memiliki sijil pengesahan halal dari JAKIM.

Namun bagi produk kewangan berapa ramai yang faham? Paling-paling prihatinpun, bila anda ingin mendapatkan pembiyaan, anda akan bertemu dengan pegawai bank berkenaan dan bertanya, “Pinjaman ni, Islamic tak?” Bila pegawai berkenaan jawab, “Ya, Islamic,” maka habis cerita. Anda akan diberikan satu set borang dan berjela-jela surat perjanjian yang tulisannya bersaiz amat kecil untuk anda tandatangani. Pastinya anda tak ada masa lagi untuk membaca secara terperinci syarat-syarat bertulisan kecil itu.

Dalam pada itu ramai juga yang tidak dapat membezakan antara produk Islam dan produk ribawi. “Nampak macam sama je…” kata seorang Mamat. Mamat seorang lagi mencelah, “Yang Bank Islam punya lagi mahal. Payah nak lulus pulak tu…”

Senario yang berlaku

4 ulasan:

Pak Long berkata...

Pelanggan datang ke bank untuk meminjam duit.
Bank islam kata bank bukan bagi pinjaman. Bank hanya akad jual beli.
Contoh: bank beli rumah harga RM100,000.
bank jual rumah kepada pelanggan harga asal campur margin keuntungan jadi RM400,000.

tyra atyra berkata...

Apakah produk yang ditawar oleh Bank Islam Malaysia Berhad?
Boleh senaraikan tak?

tyra atyra berkata...

Apakah produk yang ditawar oleh Bank Islam Malaysia Berhad?
Boleh senaraikan tak?

Nurliana Novi berkata...

Hari yang baik untuk semua warganegara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya ialah Puan Nurliana Novi, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam di internet, Allah telah menyokong saya melalui ibu Puan Elina yang baik

 Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dan ditolak secara berterusan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15,000,000 dengan peminjam pinjaman yang berbeza.

Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang teman saya yang kemudiannya mengarahkan saya kepada Puan Elina, yang merupakan pemilik syarikat pemberi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Elina, jadi saya meramalkan keberanian dan dihubungi Puan Elina.

Saya memohon untuk pinjaman sebanyak Rp500,000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pinjaman pemindahan Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan Mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak Rp500,000,000. Saya sangat gembira bahawa ALLAH telah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.


Mereka juga mempunyai pasukan pakar yang akan menasihati anda tentang jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, supaya anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.


Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina kerana membuat hidup mudah bagi saya, maka saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Elina melalui e-mel: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman anda

Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, apabila anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti ada pembayaran kepada ibu, sila berhati-hati orang-orang ini baik-baik saja

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: nurliananovi96@gmail.com