Sabtu, Januari 21, 2006

AMARAN TERBARU USAMAH TERHADAP AMERIKA

___________________________________________________________
"Jika kami menang, ia adalah kerugian dan kehinaan selama-lamanya bagi kamu. Jika kamu yang menang, maka bacalah sejarah bahawa kami adalah kaum yang tidak pernah tidur dengan kekalahan..."
___________________________________________________________
"Kami telah bersabar dalam perjuangan menentang Soviet Union selama 10 tahun dengan hanya menggunakan senjata biasa.... kami akan terus bersabar dalam memerangi kamu... dan kami tidak akan lari dari perjuangan selagi senjata tidak lari."
___________________________________________________________


19 Januari lalu, stesen tv Al Jazeerah mengejutkan dunia apabila menyiarkan rakaman terbaru ucapan Usamah Bin Laden yang memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS). Penyiaran ini sekaligus membuktikan tokoh kontraversi itu masih hidup.

Ucapan Usamah adalah sebagai mengulas kedegilan Presiden Bush yang menolak keputusan pungutan suara yang mahukan pengunduran tentera Amerika daripada Iraq. Menurut Bush, "Penarikan balik tentera Amerika adalah satu mesej silap bagi pihak musuh. Adalah lebih baik kita memerangi mereka di negara mereka daripada mereka memerangi kita di negara kita."

Usamah berpendapat, kenyataan Bush adalah tidak berpijak di bumi nyata kerana tentera Amerika di Iraq semakin hari semakin tertekan. Kamatian di pihak mereka semakin meningkat.

Bahkan ramai di kalangan tentera AS yang tertekan telah bertindak membunuh diri. Bagi mereka lebih baik mereka membunuh diri mereka sendiri daripada dibunuh oleh pejuang Islam.

Usamah menganggap tentera AS sebagai sedang berada di antara dua api. Mereka dalam dilema. Mereka sangat bimbang keselamatan mereka di Iraq. Dalam masa yang sama jika tidak menyertai peperangan ini mereka pasti akan dikenakan tindakan.

Beliau juga mendakwa dalam suasana keadaan tentera AS semakin teruk, perjuangan mujahidin pula semakin menampakkan peningkatan. Namun katanya, pihak media yang dikuasai pengaruh AS cuba menyembunyikan berita sebenar. Berita mengenai perjuangan mereka sering dikelirukan oleh media.

Usamah turut menyentuh isu layanan Amerika Syarikat terhadap tahanan dari kalangan pejuang Islam. Mereka disiksa dengan berbagai cara termasuk menggunakan bahan kimia dan kejutan elektrik. Bahkan ada di antara mereka disiksa dengan kejutan elektrik sehingga meninggal dunia di dalam tahanan di penjara Abu Gharib (Iraq), Guatanamo (Cuba) dan Baghram (Afghanistan).

"Ingin saya tegaskan di sini bahawa walau apapun kaedah penyiksaan yang kamu lakukan terhadap pejuang kami, namun kamu tidak akan mampu untuk menumpulkan ketajaman perjuangan kami," tegasnya.

Menurutnya lagi, orang yang bijak menyedari bahawa perjuangan menentang Amerika kini bukan sahaja tertumpu di Iraq sahaja, tetapi Iraq sudah menjadi pusat yang menyebarkan perjuangan ini ke seluruh dunia.

"Dengan anugerah Allah, para mujahidin seringkali berjaya melepasi sekatan-sekatan yang dilakukan oleh kerajaan-keraajan zalim yang menjadi sekutu kamu. Sebagai buktinya, lihatlah kejayaan kami di bandar-bandar besar Eropah."

"Adapun kelewatan operasi kami di Amerika, janganlah kamu menganggap ia sebagai kejayaan pertahanan dan kawalan keselamatan kamu. Kami sedang dalam persiapan dan kamu akan saksikan di tanah kamu sendiri bagaimana kesudahannya!" Tegas beliau.

Bagaimanapun Usamah mengakui bahawa kemenangan akan berpihak sama ada kepada perjuangan Islam atau kepada Amerika Syarikat.

"Jika kami menang, ia adalah kerugian dan kehinaan selama-lamanya bagi kamu. Jika kamu yang menang, maka bacalah sejarah bahawa kami adalah kaum yang tidak pernah tidur dengan kekalahan. Kami akan menuntut bela selagi hayat dikandung badan. Akan tiba waktunya kita akan merasai lagi suasana seperti hari ke 11 September dengan izin Allah."

Di penghujung rakaman berkenaan, Usamah berkata, "Kami telah bersabar dalam perjuangan menentang Soviet Union selama 10 tahun dengan hanya menggunakan senjata biasa. Dengan senjata itu kami telah melumpuhkan ekonomi Soviet Union hingga akhirnya Allah menghancurkan mereka. Ia adalah pengajaran bagi kamu. Demi sesungguhnya kami akan terus bersabar dalam memerangi kamu... dan kami tidak akan lari dari perjuangan selagi senjata tidak lari."

Usamah menutup ucapannya dengan tiga bait syair:

أقسمت لا أموت إلا حرا
وإن وجدت الموت طعما مرا
أخاف أن أذل أو أغرا

"Aku bersumpah tidak akan mati melainkan dalam keadaan merdeka walaupun aku dapati kematian itu amat pahit kerana aku tidak mahu menjadi hina..."




Tiada ulasan: