Sabtu, April 25, 2009

GURUKU MENINGGAL DUNIA

BELASUNGKAWA SIBAWAIH MELAYU
USTAZ HAJI ISHAK ARIFIN
(4.7.1942 - 23.4.2009)


Tanggal 2 Januari 1985, saya secara rasmi mendaftar diri sebagai seorang pelajar di SMA Chenor, Pahang. Sistem sekolah agama di Pahang ketika itu mewajibkan pelajar memasuki kelas peralihan terlebih dahulu sebelum naik ke tingkatan 1. Ia bertujuan untuk membiasakan pelajar dengan Bahasa Arab sebelum bertemu dengan pelajaran yang lebih berat seperti Tafsir, Hadith, Fiqh, Usul Fiqh dan sebagainya.

Ketika di tingkatan peralihan, pengajian Bahasa Arab dibahagikan kepada beberapa pelajaran iaitu Qawa'ed (Nahu Saraf), Mutala'ah dan Muhadathah. Qawaed yang merupakan ilmu asas tatabahasa Arab diajar oleh Ustaz Mohd Piah. Mutala'ah, pelajaran yang berorientasikan pemahaman artikel Bahasa Arab di ajar oleh Ustaz Yahya. Manakala Muhadathah (dialog dan perbualan Bahasa Arab) diajar oleh Ustaz Sabaruddin.

Ustaz Mohd Piah mengajar tidak lama. Beliau jatuh sakit. Sakitnya berpanjangan dan akhirnya beliau pulang ke rahmatullah. Ustaz Yahya mengajar hingga tingkatan 2. Selepas itu beliau berpindah ke Perak khabarnya dan hingga kini saya tidak tahu di mana beliau dan isterinya Ustazah Hasinah berada.

Ustaz Sabaruddin pula bertukar ke SMA Al Wusto, Berhala Gantang, Temerloh ketika saya di tingkatan 1. Beliau kemudiannya naik pangkat jadi pengetua Al Wusto. Beberapa tahun yang lalu, beliau juga pulang ke rahmatullah.

Mereka adalah antara guru-guru saya yang awal mengajar dan memperkenalkan saya asas Bahasa Arab. Jasa mereka sangat besar. Moga Allah memberikan mereka pahala yang berpanjangan. Saya berdoa agar pahala saya menyampaikan ceramah, kuliah tafsir dan hadith dapat dikongsikan bersama mereka. Dengan sebab merekalah, Allah memberi saya sedikit ilmu dan kemampuan untuk memahami bahasa Al Quran. Dengan sebab mereka, hari saya diizinkan Allah duduk di kerusi kuliah agama di masjid dan surau. Rahimahumullah.

Namun antara ramai-ramai guru yang mengajar, saya sangat berbangga, beruntung dan berterima kasih kepada ayahanda Ustaz Ishak Arifin. Seluruh sekolah menengah agama di negeri Pahang menggunakan kitab tulisannya dalam mempelajari Nahu tingkatan 2 dan 3.

Ketika di tingkatan 2, saya masih agak kabur dengan ilmu Nahu. Masih kurang jelas. Ketika itu beliau dipindahkan ke sekolah saya setelah sekian lama berbakti di SMU Al Khairiyah Temerloh. Raut wajahnya menggerunkan semua murid. Langkahnya menggegarkan koridor SMUC. Disiplinnya dalam mengajar sangat membanggakan. Bunyi sahaja loceng, beliau terus melangkah ke kelas.

Sebaik sahaja masuk ke kelas, beliau akan terus menulis Bismillahirrahmanirrahim dengan khatnya yang cantik di bahagian tengah atas papan hitam. Kemudian diikuti dengan nama matapelajaran (di bawah bismillah), hari di sebelah kanan (dalam bahasa Arab) dan tarikh di sebelah kiri mengikut taqwim hijriah. Itulah rutinnya, itulah disiplinnya dalam pengajaran yang dikekalkan sepanjang tempuh perkhidmatannya.

Suaranya yang lantang memulakan pengajaran dengan dalam Bahasa Arab. Kecut perut kami dibuatnya. Sedikit demi sedikit ilmu nahu semakin jelas diminda saya. Namun belum begitu mantap, kerana rasa takut mengatasi hormat.

Tahun 1988, ketika kami melangkah ke tingkatan 3, Ustaz Ishak terus diamanahkan mengajar kami matapelajaran Qawaed Lughah Arabiah. Alhamdulillah, ilmu yang diperturunkan kepada kami begitu mudah kami fahami. Beliau sangat mengambil berat tentang i'rab dan baris hujung setiap kalimah. Setiap hari, sebelum memulakan pelajaran beliau akan menyuruh kami meng'i'rab ayat-ayat yang diberikan. Beliau mahu kami mahir dalam membezakan antara Mansub, Majrur, Majzum dan Marfu'. Hingga beliau dikenali di kalangan pelajar sebagai "Ustaz Marfu'..."

Andai ada yang membaca sesuatu kalimah dengan mematikan baris akhirnya, pasti akan disergah oleh beliau. "Awak ni lagha..." Itulah ungkapan dari mulutnya yang sangat kami ingati.

Pernah seorang di antara kami ponteng kelas. Beliau memanggilnya dan bertanya, "Ke mana awak?" Pelajar itu menjawab bahawa dia sakit. Secara spontan, Ustaz Ishak bermadah dalam Bahasa Arab: "La tatamarradh. Fatamradh. Fatamut." Yang bermaksud, "Jangan kamu buat-buat sakit. Nanti kamu sakit. Lalu kamu mati."

Subhanallah. Kata-katanya ilmu. Cakapnya ilmu. Marahnya juga ilmu.

Alhamdulillah, dengan hadirnya beliau ke SMAC, kami dapat menguasai ilmu Qawaed (Nahu dan Saraf) Bahasa Arab. Kehadiran beliau juga menjadikan kami mencintai pelajaran Qawaed/Nahu lebih daripada pelajaran lain. Paling utama, kami merasa bangga dapat belajar ilmu berkenaan dengan pengarang kitab itu sendiri.

Naik tingkatan 4, beliau masih mengajar Nahu dan Saraf. Tetapi untuk tingkatan 4 dan 5 kami menggunakan kitab Nahu Wadhih. Lebih cantik, beliau juga diminta mengajar kami ilmu Feqah. Saya masih ingat bab yang diajar oleh beliau untuk tingkatan 4 iaitu bab zakat dan haji. Pengajaran beliau sangat jelas dan mantap. Mudah difahami.

Ketika saya meninggalkan SMAC 1990, beliau menjawat jawatan GPK. Sedikit menyedihkan saya apabila mendapat berita bahawa Jabatan Agama Islam Pahang telah menukar kitab untuk pelajar sekolah menengah agama seluruh Pahang. Kitab Ustaz Ishak kini tidak digunakan lagi. Mereka menggunakan kitab dari Universiti Al Azhar.

Selepas saya jauh merantau ke beberapa buah negara dan mendirikan rumah tangga, saya pulang ke Malaysia dan mencari beliau. Rupa-rupanya beliau sudah bersara dan dilantik menjadi imam Masjid Kg Batu 1, Temerloh. Saya berkunjung ke rumahnya sebagai tanda hormat saya kepada beliau. Selepas kunjungan pertama bersama isteri dan anak-anak, saya bertemu lagi beberapa kali di Masjid Batu 1.

Namun pada minggu lalu (17/4/2009) saya menerima panggilan daripada anak beliau bernama Syakirah. Syakirah meminta saya dan isteri datang segera ke Hospital Temerloh kerana katanya, ayah masuk ICU. Walaupun agak letih dengan tugas harian, saya segera menjemput isteri saya yang sedang bertugas di sekolahnya untuk pergi ke Hospital Temerloh.

Sampai di sana, kami saksikan suasana yang sangat memilukan. Ustaz Ishak yang dahulunya gagah dan digeruni oleh murid-muridnya terbaring kaku di atas katil dengan kawalan 24 jam. Berbagai-bagai jenis wayar dan paip dimasukkan ke dalam mulut, di cucuk pada tangan dan sebagainya. Kakinya baru dibedah, memerlukan rawatan rapi. Darahnya disalirkan ke mesin Hoemodialisis untuk dicuci. Matanya tertutup rapat.

Doktor terpaksa terus menerus memberikannya ubat tidur memandangkan degupan jantungnya yang kencang yang menandakan beliau sedang berhadapan dengan kesakitan yang amat sangat. Saya hanya mampu menyaksikan dan berdoa. Tak mampu untuk memberikan apa-apa pertolongan.

Setelah pulang, saya sentiasa teringatkan beliau. Hinggalah pada pagi Khamis lalu (23/4/09) saya menerima satu sms memberitahu doktor terpaksa memotong kaki Ustaz Ishak yang sudah dijangkiti kuman. Hati mula merasa tidak berapa tenang.

Malam itu, selepas menunaikan solat Fardhu Maghrib, saya menerima sms bertalu-talu dari beberapa orang sahabat menyatakan, "Ustaz Ishak Arifin meninggal dunia. Solat jenazah esok sebelum solat Jumaat." Bagaikan tidak percaya, saya meminta isteri menelefon anaknya, Syakirah untuk mengesahkan berita yang saya terima. Ternyata, innalillah... berita yang saya terima adalah benar.

Esoknya, saya sudah kurang 'berselera' untuk mengajar. Hati saya teringat kepada Ustaz Ishak. Bimbang tidak sempat menunaikan solat jenazah. Setelah habis kelas, saya segera bertolak ke Temerloh. Di pertengahan jalan saya menghubungi Syakirah dan beliau mengatakan semua urusan sudah selesai. Hanya tinggal solat dan kebumi sahaja yang belum. Sah, saya tidak sempat untuk sama-sama menunaikan solat jenazah.

Keluar dari LPT, saya terus membeluk ke Kampong Bangau mencari kawasan Tanah Perkuburan Islam. Sampai di situ saya lihat ada sekitar 15 ke 20 orang ahli keluarga Ustaz Ishak sedang menunggu jenazah. Apabila van jenazah tiba, saya menerpa ke arah van berkenaan untuk berkongsi pahala mengusung jenazah.

Saya merasa bangga dapat mengusung dan seterusnya menurunkan jasad guru saya ke dalam kubur serta mengaut tanah untuk mengambus kubur. Cuma rasa agak sedih, tidak ada seorangpun rakan sepengajian dahulu yang kelihatan di tanah perkuburan itu. Mungkin mereka sudah pergi menziarahi di rumah atau di masjid.

Selepas solat Jumaat saya menunaikan solat jenazah ghaib, kerana tidak sempat menunaikannya sebelum pengebumian.

Kini, selamatlah seorang pejuang Bahasa Arab, seorang ulama dan seorang imam bersemadi di alam barzakh. Moga ruhnya dicucuri rahmat oleh Allah. Moga pahala anak-anak muridnya yang kini giat berdakwah di seluruh negara akan mengalir ke kamarnya di sana....
____________________________________________________


Kitab Nahu Wadhih ini diajar oleh Ustaz Ishak ketika kami di tingkatan 4 dan 5 dahulu.
Harimau mati meninggalkan belang
Ulama' mati meninggalkan ilmu

3 ulasan:

My Video Blog berkata...

Innalillah, semoga rohnya dicucuri rahmat.. Saya tak sempat dan tak kenal dengan ustaz Ishak, saya bacth tahun 1998 hingga 2002 di SMAC..

Ikhwan..

http://pasfeldaawah.blogspot.com

teacher kyra berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
teacher kyra berkata...

sangat terharu membaca nukilan yang ditulis..walau pun masih bersedih dengan pemergian abah, jauh di sudut hati saya amat berbangga dengan abah..semoga pahala berterusan sampai kepada abah..walaupun tiada hubungan darah, saya sekeluarga mengharapkan ikatan hubungan persaudaraan dengan abang aris dan kak salamah berkekalan ke akhir hayat..amin.