Rabu, Mei 05, 2010

SUNNAH BERHIKMAH

Malam tadi saya menyampaikan kuliah Maghrib di Masjid Karak Setia. Kehadiran tak berapa ramai. Dari kitab Riadhus Solihin, saya membaca bab Wajib Berpegang Kepada Sunnah Nabi SAW.

Sepotong hadith yang diriwayatkan oleh Abu Musa Al Asy'ari bahawa Nabi SAW menyifatkan petunjuk Allah yang dibawanya ini bagaikan air hujan yang menimpa bumi/tanah. Ada tanah yang terus menjadi subur, menumbuhkan pokok, rumput dan pelbagai tanaman yang memberi manfaat kepada sekalian makhluk. Ada juga tanah yang agak liat, tetapi mampu menakung air untuk kebaikan manusia. Namun di sana terdapat tanah yang tidak subur, tidak mampu menumbuhkan sebarang tanaman dan tidak bersedia pula untuk menakung dan menyimpan air.

Maka jadilah kita seperti tanah yang subur. Datang sahaja ajaran Islam, terus kita terima dan manfaatkan. Datang sahaja mutiara hikmah dari Nabi SAW, segera kita nikmatinya dengan kefahaman dan amalan.

Di dalam bab ini juga, Nabi SAW menganjurkan supaya menjilat (kulum) jari dan menjilat pinggan selepas makan. Mungkin kita memandang jijik perbuatan itu. Tetapi yakinlah, setiap yang dibawa oleh nabi SAW itu pasti ada hikmahnya.

Sebaik sahaja saya bersedia untuk menamatkan kuliah, tiba-tiba seorang tua menyapa dan ingin berkongsi pengalaman. Katanya, ada seorang sahabatnya yang mengidap penyakit buasir. Beliau bertanya tentang ubat yang paling mujarrab untuk menyembuhkan penyakit berkenaan. Sekonyong-konyong, seorang hamba Allah memberitahunya, "Sebaik sahaja kamu selesai makan, basuhlah tangan di dalam pingganmu dan bersihkan pinggan itu dengan air tadi dan minum semua sisa air itu."

Sahabat berkenaan terus mengamalkannya. Setiap hari dilakukan sepertimana yang dicadangkan itu. Hinggalah beliau tidak perasan, bilakah penyakit buasirnya sudahpun sembuh... Subhanallah!


Tiada ulasan: