Rabu, Mei 26, 2010

HARI JURURAWAT DAN ASRI MENGINGATKANKU KEPADA AL AMIR


Pagi tadi sahabat saya Ustaz Asri Gazi, guru j-QAF dari Pulau Pinang menelefon dan menyatakan beliau dijemput berceramah di sebuah hospital sempena sambutan Hari Jururawat. Tajuk ceramahnya ialah Kerja Sebagai Ibadah.

Dalam kepala saya terus teringat bahawa saya juga pernah dijemput menyampaikan ceramah atas tajuk yang sama, sempena sambutan yang sama di Hospital Bentong dua tahun lalu (14 Mei 2008). Seingat-ingat saya, itulah kali terakhir saya dijemput berceramah di hospital itu. Sebelum itu agak kerap juga saya dijemput.

Saya tertanya-tanya kenapa agaknya orang hospital dah tak jemput saya. Bukanlah saya ni kecil hati, cuma tertanya-tanya apakah gerangan sebabnya.

Saya lantas teringat, dahulu orang yang sering mengikuti kuliah saya Encik Bahari, kini sudah pencen. Tuan Haji Paha, sudah ditukarkan ke Raub... Dan saya baru teringat, orang yang paling berperanan menjemput saya ialah saudara Al Amir.

Al Amirlah orang yang bertanggung-jawab mengatur aktiviti keagamaan di Hospital Bentong. Dia jugalah yang sering menelefon dan menghantar SMS kepada saya untuk menjemput ceramah/kuliah, yang kebanyakan jemputannya tidak dapat saya penuhi.

Rupa-rupanya Al Amir yang sama-sama menghadiri sesi temuduga jawatan imam qaryah dengan saya pada November 2007 itu ditimpa malang selepas sambutan Hari Jururawat 2008 itu. Beliau menghidap barah hati dan seterusnya meninggal dunia. Al Fatihah. Moga Allah meramaikan insan sepertinya.

Mengenai penyakit Al Amir ini ada saya sentuh sikit dalam entry saya berkaitan sambutan Hari Jururawat 2008, sila klik di sini: http://ibnu-ismail.blogspot.com/2008/05/kerja-sebagai-ibadah.html

Tiada ulasan: