Rabu, Mei 14, 2008

KERJA SEBAGAI IBADAH

(SEMPENA SAMBUTAN HARI JURURAWAT SEDUNIA)
Hari ini (14 Mei 08) saya dijemput menyampaikan ceramah motivasi kepada para jururawat Hospital Bentong, Pahang. Ini bukan kali pertama saya dijemput berceramah di sana. Tetapi majlis ceramah pada kali ini agak berbeza sedikit kerana ia diadakan bersempena Hari Jururawat Sedunia yang disambut setiap tahun pada tanggal 12 Mei.

Saya diberi kepercayaan menyampaikan motivasi bertajuk, "Kerja Sebagai Ibadah." Tajuknya begitu umum. Namun bagi para jururawat, kerja yang mereka lakukan sangat mulia.

Tugas saya menjadi lebih mudah untuk menghuraikan konsep 'pengibadahan kerja' ini kerana setiap hari para jururawat sentiasa melakukan kebajikan, membantu yang memerlukan dan menolong orang yang susah. Sama ada yang datang kepada mereka itu orang 'besar' mahupun rakyat bawahan, mereka tetap menabur bakti.

Namun Nabi Muhammad SAW menjelaskan di dalam hadithnya yang masyhur, setiap amal kebajikan itu perlu disertakan dengan niat. Jika diniatkan kerana menunaikan perintah Allah, maka berpahalalah dia. Jika niat hanya kerana makan gaji, makan gaji sajalah yang diperoleh.

Saya turut menghuraikan bahawa konsep bekerja sebagai ibadah terkandung di dalam ungkapan-ungkapan berikut:

- Kerja yang membuktikan kita tunduk dan patuh kepada Allah
- Kerja yang tidak mengabaikan tanggung-jawab asas
- Kerja yang meningkatkan kedudukan ummah
- Kerja yang mementingkan budaya kerja cemerlang

Saya turut memetik formula kecemerlangan tulisan Dr Danial untuk bekalan para 'misi' yang hadir. Kata Dr Danial, individu yang cemerlang akan mengambil berat 7 perkara:

1. KENALI KEHEBATAN / POTENSI DIRI
2. MELEDAKKAN TAQWA
3. MELONJAKKAN ILMU
4. HIDUP BERMATLAMAT DAN BERWAWASAN
5. MEMELIHARA AMANAH
6. BERFIKIRAN POSITIF
7. MENYANTUNI MANUSIA

Namun keterbatasan masa menyebabkan saya tidak sempat untuk menghuraikan perkara-perkara yang menjadikan pekerjaan itu sebagai ibadah. Antaranya:

1. NIATKAN BEKERJA KERANA MENTAATI PERINTAH ALLAH
2. MELETAKKAN ALLAH SEBAGAI ‘MAJIKAN’ TERTINGGI
3. JADIKAN RASULULLAH SAW SEBAGAI USWAH (IKUTAN)
4. BERUSAHA UNTUK MEMPAMERKAN KEHEBATAN ISLAM
5. PELIHARA SIFAT MAHMUDAH, HINDARI MAZMUMAH
6. MEMELIHARA BATAS2 SYARIAT ALLAH
7. JANGAN MENGABAIKAN TANGGUNGJAWAB LAIN DENGAN SEBAB KERJA
8. JANGAN HIDUP ‘KERANA KERJA’… KERJA BUKAN SEGALA2NYA BAGI ANDA
9. BERUSAHA MENAMBAHKAN ILMU PENGETAHUAN
10. SENTIASA BERUSAHA MENAMBAH IMAN DAN TAQWA, BERDAMPINGLAH DENGAN MEREKA YANG DEKAT DENGAN ALLAH

Apapun, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak Hospital Bentong, khususnya buat pengarah Hospital, Dr Ambikai V Palasubramaniam dan ketua jururawat yang sudi menjemput saya menyampaikan motivasi. Tahniah juga kepada Hospital Bentong kerana kini sudah ada beberapa orang jururawat dari kalangan kaum lelaki.

Terima kasih juga buat semua staf bukan jururawat yang turut serta menjayakan program, khususnya buat Hj Paharuddin yang menyambut ketibaan saya dan Encik Al-Amir, yang sudi mengikuti ceramah saya walaupun beliau sedang menderita dengan penyakit barahnya.

Tiada ulasan: