Khamis, Mei 06, 2010

TIPU TERANG-TERANG

20 J.Awal lalu saya menyampaikan kuliah di Masjid Ketari tafsir surah Al Maidah ayat 41-43. Antara yang menarik, kisah Ibnu Surayya, tok alim Yahudi yang cuba 'menipu di siang hari.'

Ketika pasangan penzina Yahudi dihukum conteng muka dan sebat, baginda SAW mencabar kaum )ahudi mendedahkan hukum sebenar yang Allah turunkan di dalam Taurat. Kaum Yahudi menampilkan Ibnu Surayya sebagai orang yang alim dan mahir tentang kitab Taurat.

Ketika asyik membaca Taurat, tiba-tiba Ibnu Surayya bertemu dengan ayat berkaitan hukuman ke atas orang berzina (Hudud). Dengan segera dia menutup tulisan ayat berkenaan dengan tangannya. Dia tidak mahu Rasulullah SAW melihat ayat berkenaan, meskipun dia tahu bahawa baginda tidak tahu membaca.

Melihat tindakan Ibnu Surayya itu, Abdullah bin Salam segera bersuara dan mengadu kepada. Baginda bahawa Ibnu Surayya cuba menyembunyikan hukum Allah. Baginda mengarahkan supaya diangkat tangan. Sebaik sahaja dibaca, ternyata Taurat menetapkan hukuman rejam dan bukannya hukuman conteng muka.

Dengan sebab keingkaran mereka kepada hukum Allah maka mereka ditimpa kehinaan dan ditimpa dengan peningkatan kadar pelbagai jenis jenayah.

Dengan kenyataan ini, saya teringat kata-kata seorang penceramah, "Membaca akhbar hari ini bagaikab membelek fail-fail jenayah."

Adakah peningkatan kes-kes jenayah kini juga berpunca dari keengganan melaksanakan hukum Allah...

Tiada ulasan: