Rabu, Mei 26, 2010

TIADA WELCOME, TIADA AHLAN BUAT ABBAS!


Hari ini Mahmud Abbas dijangka tiba di KL untuk lawatan rasminya. Dunia mengenali Abbas sebagai tokoh yang menyusuri kepimpinan Yasir Arafat. Dunia juga mengenali tokoh ini sebagai seorang pemimpin Arab di Palestin yang sentiasa menjadi 'yes-man' kepada Israel dan Amerika Syarikat.

Tindakan Abbas seringkali dilihat membelakangkan kepentingan rakyat Palestin dan umat Islam. Bahkan ia lebih bertujuan untuk menjaga hati rejim Zionis itu.

Ketika Ghaza sedang menghadapi bedilan dahsyat Israel tahun lalu, Abbas menunjukkan sikap menyalahkan Hamas dan rakyat Ghaza di atas penutupan sempadan Ghaza - Mesir.

Terdahulu, ketika Israel menyekat kemasukan dana ke Ghaza, Abbas hanya menyalahkan penduduk Ghaza yang memilih Hamas dalam pilihanraya yang diadakan. Bahkan beliau mendesak Hamas supaya akur dan tunduk kepada tuntutan Israel bagi membolehkan dana itu dipulangkan kepada pihak berkuasa Ghaza.

Dalam aspek keselamatan pula, majoriti rakyat Palestin berpendapat bahawa kumpulan Fatah pimpinan Abbas sering menjadi musuh kepada rakyat. Banyak kes dilaporkan Fatah menangkap pejuang Islam Hamas dan memenjarakan mereka sebelum menyerahkannya kepada Israel.

Tidak keterlaluan juga dikatakan bahawa penjara Abbas sentiasa menanti pejuang Islam Palestin yang baru dibebaskan dari tahanan Israel. 'Keluar mulut naga, masuk mulut buaya...'

Pernah suatu ketika (di bawah kuasa Arafat) Fatah memenjarakan ramai pejuang Islam khususnya dari Hamas dan Jihad Islami dalam sebuah penjara. Sama ada dirancang atau sebaliknya, tentera udara Israel terbang di atas penjara berkenaan dan melepaskan bom-bom yang membunuh para pejuang yang pastinya tidak dapat lari ke mana-mana.

Terkini, ketika Abbas sibuk dengan lawatan mewahnya di Vietnam semalam (25.5.2010), pasokan militianya menceroboh dan mencolek Syeikh Jamal At Tawil, seorang pejuang Islam Hammas yang baru sahaja dibebaskan dari penjara Israel penghujung tahun lalu.

Ini hanya satu dari ratusan operasi gerakan Fatah pimpinan Abbas dalam memerangi pejuang Islam.

Sudah terlalu banyak tindakan Abbas yang mengguris hati ummah. Sudah terlalu kerap Abbas melambatkan kemenangan umat ini. Sudah terlalu ramai pejuang dan rakyat Palestin yang disakiti. Bahkan sudah ramai yang terbunuh dimuncung senapang Fatah.

Justeru, untuk apa Abbas diraikan di Malaysia! Ingin saya katakan, "Tiada AHLAN WA SAHLAN buat mu wahai Abbas... Tiada WELLCOME untukmu..."

Tiada ulasan: