Khamis, Julai 08, 2010

Mereka kata, "ALLAH tak pandai buat hukum!"


Dah lama saya dengar, tapi tak pernah saya tonton. Mereka bicara tentang 'dia' yang berucap meremeh-remehkan arahan AllAh dalam Surah Al Maidah ayat 38. Saya tak pernah ambil pusing.

Sebelum inipun 'dia' pernah menjawab soalan dalam ruang sebuah akhbar bahawa 'tidak mengapa' seorang ibu tunggal itu melacurkan dirinya jika dah tak ada sumber pendapatan lain untuk menyara hidup anak-anaknya.

Jadi bila timbul isu 'fatwa' terbarunya ini, saya tak berapa minat nak selidik. Pada saya dah dia memang begitu. Esok akan timbul lagi pandangan dan 'fatwa' beliau yang pelik-pelik. Namun sehari dua lalu saya tergerak hati untuk search rakaman ucapan beliau di Rumah Negeri Sembilan, Kaherah Mesir. Berikut petikan sebahagian ucapan 'berani' Dr Mashitah di hadapan pelajar-pelajar Al Azhar:


"...Kita toksah dok tuding la orang tu buat apa. Kita buat apa? Kita buat apa? Nak ambik pahala komen aje. Kita didik anak kita, tak semestinya kita didik anak kita tu dengan cara kita rotan dia je. Contoh yang paling cantik semalam saya bagi, contoh pencuri. Orang tu mencuri. Adakah kerja kita nak buat hudud potong tangan dia saja. Tak pa lah, dia curi tangan kanan, kita potong tangan kanan. Dok esok dia curi lagi. Kita potong pulak tangan kiri. Lepas tu dia curi lagi, nak potong pulak tak tau. Potong kaki pulak. Curi lagi. Curi dengan mulut la dah takdak tangan.”

”Adakah kita nak laksanakan hukum potong tangan ke atau kita nak bagi kerja kat dia. Kita bagi ruang dekat dia macam mana dia boleh berniaga. Kalau dia sudah ada ruang-ruang kebaikan, maka dia tak mencuri lah....”


Mendengar ucapan ini, saya sangat terkejut, sedih dan dukacita. Bagaimana ucapan sebegini boleh keluar dari mulut seorang yang berpendidikan tinggi dalam bidang agama Islam. Secara beraninya beliau mengkritik perintah Allah supaya menghukum pencuri. Kononnya Allah tidak pandai membuat hukum. Allah tidak pandai menyelesaikan masalah curi. Aku lagi hebat buat penyelesaiannya. Ikut cara aku baru selesai kes curi. Kalau ikut cara Allah, tak selesai masalah curi.

Inilah ucapan yang biasa kita dengar dari orang yang memusuhi Islam dan mengangungkan akal sendiri. Golongan ini berlagak lebih pandai dari Allah.... Malangnya, ucapan di atas bukan datang dari orang yang jahil tentang agama. Tetapi keluar dari mulut seorang muslimah bertudung kepala, berkelulusan agama hingga ke taraf PhD. Jika orang berkelulusan agama menghentam hukum Islam, maka siapa lagi yang akan membelanya....

Allahummahdi qaumi fainnahum la ya'lamun.

Tiada ulasan: