Jumaat, Julai 02, 2010

SYAITAN, SALIB, JUDI DAN ARAK MENDOMINASI ARENA BOLA SEPAK

Sikit ulasan posting terdahulu, 'Hukum Tengok Bola' tulisan Dr Haji M.Taufiq Q. Hulaimi...


Penulis bukanlah anti sangat kepada bola ni.... Tapi ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian serius.

Apabila ada kejuaraan berkaitan dengan boleh sepak, biasanya seluruh dunia akan berikan tumpuan. Isu-isu lain sebesar mana sekalipun akan dilupakan barang seketika. Umat Islam juga akan turun ke kedai kopi memberikan sokongan, walaupun negara mereka tak bertandingpun.

Kadang-kadang mereka lupa negara yang mereka sokong itu suatu ketika dahulu pernah menjajah mereka. Mereka lupa Portugal pernah meruntuhkan kerajaan Islam Melaka pada 1511. Mereka lupa Portugislah yang telah memasukkan agama Kristian di Tanah Melayu. Mereka lupa Belanda pernah merampas tanah umat Islam di banyak negara Islam. Mereka lupa Inggeris telah menyembelih berpuluh-puluh rakyat Malaya (1948) di Batang Kali, membunuh Tuan Guru Haji Mohd Hasan (Tok Janggut) dan menghalau Tuan Guru Hj Abd Rahman Limbong.

Tanpa menoleh kepada catatan sejarah, mereka dengan lahap bertepuk tangan dan bersorak kegembiraan bila pasukan England, Portugal atau Belanda berjaya menyumbat gol.

Mesir sebagai contoh, apabila tv siarkan perlawanan bola sepak maka jalan raya akan menjadi lengang dek kerana ramai yang berkerumun depan tv, termasuklah driver-driver teksi yang biasanya menghuru-harakan jalan raya.

Mereka lupa bola sepak kini adalah terlalu kotor (atau dikotorkan) dengan pelbagai perkara sampingan seperti perjudian, arak, pemujaan dan lain-lain.

Syarikat pengeluar minuman keras menjadi salah satu penaja utama. Maka dicetaklah beribu-ribu jersi berlogo minuman berkenaan lalu anak-anak muda kita yang beragama Islam berbangga memakainya tanpa ada rasa salah.

Begitu juga dengan jersi negara-negara yang terlibat, khususnya negara-negara Barat. Kebanyakan mereka menjunjung lambang salib Kristian di atas logo pasokan mereka. Lebih dari itu ada pasukan yang menjadikan syaitan sebagai ikon dan maskot dalam logo mereka....

Lantas anak-anak muda kita tanpa segan silu memakai baju-baju berkenaan... Fikir-fikirkanlah....







.

1 ulasan:

Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury berkata...

jazakallah akhi. komen yg begitu menyedarkan jiwa mereka2 yang lupa dan dilupakan daripada agama.