Selasa, September 07, 2010

KELAINAN YANG KETARA RAMADHAN KALI INI

Agak berbeza dengan tahun-tahun lepas. Kebanyakan masjid yang dahulunya tiada tazkirah kali ini sudah mula mengorak langkah menganjurkan tazkirah. Masjid Ketari umpamanya, yang biasanya mengadakan solat tarawih 20 rakaat, pada tahun ini melakukan satu penambahbaikan dengan mengundang 5 orang penceramah bagi membuat pengisian tazkirah pada 5 malam. Malam yang diadakan tazkirah solat tarawih dipendekkan kepada 8 rakaat sahaja. Selepas selesai witir, tazkirah dimulakan.

Ada juga suara ’gharib’ yang mengkiritik dengan mengatakan penganjuran tazkirah ini mengecewakan mereka yang berhasrat untuk mendua-puluhkan tarawih. Ada yang membid’ahkannya. Lebih dari itu ada yang bersuara, ”Tidak cukupkah 11 bulan yang lalu... lalu nak tambah lagi dalam bulan Ramadhan ini?” Apapun suara yang mengkritik, tak apalah. Moga Allah bagi hidayah kepada mereka.

Penggunaan teknologi terkini dalam berkomunikasi dalam bulan Ramadhan kali ini juga sesuatu yang agak menarik. Sahabat saya Saudara Azrul Azlan Iskandar Mirza yang merupakan seorang pensyarah di USIM dan menjadi imam surau Muttaqun Taman Chengal, Seremban hampir setiap hari mewar-warkan nama muzakkir (penceramah) menerusi facebook. Biarpun pengasas facebook seorang Yahudi, namun Azrul telah memanfaatkannya untuk kepentingan Islam.

Sekalung tahnuah kepada saudara Azrul yang bersungguh-sungguh menjayakan tazkirah tahun ini dengan persiapan awalnya telah dimulakan sejak dua tiga bulan lalu. Kalau tak silap saya beliau menghubungi saya untuk menempah tarikh tazkirah Ramadhan ini sebaik sahaja saya pulang radi menunaikan umrah Jun lalu.

Itu mungkin suasana masyarakat kelas pertama. Tetapi satu perkembangan menarik dalam Ramadhan kali ini bagaimana masyarakat di kampung dan di tanah rancangan Felda juga meneroka perkembangan yang sama. Sahabat saya imam masjid Felda Kg Awah, Temerloh, yang dikenali sebagai Imam Lan turut memanfaatkan blog dan facebook untuk membuat sebarang pengumuman berkaitan aktiviti masjid. Pagi tadi beliau mewar-warkan di dalam facebooknya, ”Adalah dimaklumkan kpd sahabat fb sekalian, solat idil fitri 1431H bg Felda Kg Awah akan dilangsungkan jam 8.30 pagi dan dijangka ruang solat tidak dapat menampung kebanjiran jamaah yang datang. Oleh itu.....”

Kalau dahulu, pengumuman seumpama ini dibuat menggunakan pembesar suara selepas solat Tarawih atau ditaip dan ditampal pada papan kenyataan. Syabas Imam Lan Jaafar! Mantop!

Kad raya elektronik juga sesuatu yang unik bagi tahun ini. Ia sudah muncul sejak beberapa tahun lalu. Namun penggunaannya sangat ketara bagi tahun ini. Tahun lepas tiap hari saya terpaksa men’delete’ sms raya yang dikirim. Namun tahun ini hampir tiada sms seumpama itu. Tatapi peti facebook, twiter dan mail Yahoo serta gmail pula yang berserabut menerima kunjungan kad-kad ucapan selamat hari raya secara maya.

Semuanya nampak greats... dan very wonderfull... Cuma satu yang saya fikirkan, hamper kesemua platform yang digunakan ini adalah milik Yahudi. Bila agaknya umat Islam dapat disatukan di bawah satu platform sendiri. Khabarnya Iran sudah mula mengorak langkah membina enjin pencari (search) yang dikenali sebagai YaHaq! Saya belum cuba explore lagi. Tapi ia satu permulaan yang baik. Allahu Akbar!

Ada juga juga enjin pencari yang dinamakan MuslimSe.com. Tapi tak tahulah sejauh mana keupayaannya.

1 ulasan:

Kembara Terakhir berkata...

Salam..saudara-Saudari..terdapat juga enjin carian yang dibina oleh orang islam seperti ALWAHY dan laman sosial yang dibina oleh pakistan iaitu millatfacebook .