Selasa, Oktober 12, 2010

AHMAD MASLAN, MARILAH ZIARAH LADANG KAMI

Ucapan Ahmad Maslan baru-baru ini menggambarkan tiga, perkara. Pertama, hanya FELDA sahaja yang reti urus ladang, tanam sawit, getah, membaja, meracun menuai hasil dan memasarkannya.

Kedua, peneroka FELDA tak reti, bodoh dan tiada ilmu tentang pengurusan ladang, tak tahu cara tanam sawit, getah. Bahkan peneroka tak pandai membersihkan ladang, peneroka hanya membiarkan ladang mereka ditumbuhi semak samun, membiarkan babi berkampung di celah-celah batang sawit. Lebih teruk lagi, peneroka yang sudah lebih 30 tahun menguruskan ladang itu juga tak tahu bagaimana nak mengatasi masalah babi, ular sawa dan kumbang.

Ketiga, peneroka dilabel sebagai golongan yang tidak pandai menguruskan wang. Pantang dapat wang, mereka akan enjoy. Tindakan peneroka membeli motor, kereta dan membaiki rumah disifatkan sebagai menyalah gunakan wang simpanan tabung tanam semula mereka.

Saya tidak berminat untuk membuang masa menjawab tohmahan-tohmahan ini. Namun secara jujur, Ahmad Maslan perlu turun sendiri ke tanah rancangan Felda tanpa diiringi oleh pegawai Felda atau pengerusi JKKR. Secara peribadi saya mempelawa Ahmad Maslan menziarahi ladang getah ayah saya yang bersih dan subur di Jengka. Ahmad Maslan perlu saksikan sendiri dengan biji matanya kolam ikan seluas 50 X 70 kaki di tengah-tengah ladang itu. Saya mempelawa Ahmad Maslan menikmati jagung rebus dan pisang bakar yang menjadi hasil titik peluh bapa dan ibu saya di tengah ladang berkenaan. Saya ingin mempelawa Ahmad Maslan memegang pisau toreh dan menoreh pokok getah bapa saya dan memegang cop sawit untuk mengecop buah sawit bapa saya yang telah banyak berjasa.

Saya mempelawa Ahmad Maslan meluangkan sedikit waktu singgah sebentar ke rumah bapa saya untuk membelek-belek paysheet Felda yang disimpan oleh bapa saya selama 30 tahun dan dibandingkan dengan penyata-penyata penghantaran sawit ke kilang serta resit jualan getah bapa saya.

Saya juga ingin berpesan kepada Ahmad supaya membawa mesin kira untuk mengira jumlah pendapatan bapa saya sejak mula pokok getah dan sawit mengeluarkan hasil. Saya juga ingin saudara Ahmad membelek-belek album saya, album ibu dan adik-adik serta abang dan kakak saya. Betapa hasil tanam semula secara persendirian bapa kami telah membawa kami ke seluruh pelusuk dunia. Hampir ke semua adik beradik kami sudah berpeluang ke luar negara.

Sawit dan getah tanam sendiri itu telah berjaya menghantar ibu saya ke Makkah untuk menunaikan umrah pada 2007 bersama anak dan cucunya. Sawit dan getah itu juga telah menghantar kami adik saya ke Syria, Jordan, Arab Saudi, Yaman, Aceh dan Kemboja dalam pelbagai misi. Adik-adik yang belajar di Jordan, Syria dan Aceh dapat belajar dengan baik dengan wang poket hasil daripada getah dan sawit tanam semula sendiri ini. Bahkan pada tahun lalu, kami sekeluarga berpeluang menziarahi adik yang sedang belajar di Aceh.

Silalah berkunjung ke rumah jiran-jiran kami yang turut mengusahakan sendiri ladang getah dan sawit mereka. Saksikanlah bagaimana mereka berjaya menghantar anak-anak mereka ke universiti dalam dan luar negara, mereka menunaikan umrah bagaikan orang KL yang sering berkunjung ke tanah suci.

Saya khabarkan semua ini bukan untuk berbangga, kami duit banyak. Tetapi untuk menangkis bedilan peluru penabur Ahmad Maslan kononnya peneroka yang tanam semula secara sendiri tidak berjaya, ladang terbiar dan 'kuasa pemerentahannya' diserah kepada babi, kumbang dan ular sawa. Kita sememangnya diajar supaya merendah diri. Tetapi kadang-kadang keangkuhan seseorang perlu dijawab dengan nada yang kelihatan angkuh.

Sekali lagi saya mempelawa Ahmad datang ke Jengka untuk saksikan semua ini dan seterusnya bandingkan dengan ladang peneroka yang menyerahkan kepada Felda untuk diuruskan. Jangan lupa, setelah disaksikan semua itu, Ahmad boleh pulang ke KL dan singgah di Jalan Semarak, sebelah UTM, tempat saya pernah menuntut ilmu suatu waktu dahulu. Buat apa di situ?

Ahmad pergilah ke ibu pejabat Felda itu dan bukalah fail hutang peneroka Felda yang tanam semula dengan Felda. Nilailah sudah setinggi mana hutang peneroka yang rata-rata sudah berusia 65 tahun ke atas itu. Adakah sempat hutang ratusan ribu ringgit itu dilunaskan sebelum mereka menghembuskan nafas terakhir.

Opps... Terlupa pula. Ketika sampai di tanah rancangan, Ahmad jangan lupa bertemu dengan sub-cont yang dapat kerja membersihkan ladang. Ajak mereka pergi ke ladang yang mereka 'bersihkan'. Atau suruh mereka berlakon membersihkan ladang, walaupun selama ini mereka kerja sambil lewa. Suruh mereka kutip buah relai, walaupun selama ini buah relah hanya menjadi santapan burung, tikus dan ular sawa. Suruh mereka potong pelepah sawit yang menjulur ke bawah membalut batang kerana sudah lama tidak dipotong.

Jangan lupa wahai Ahmad, tanya sub cont itu berapa banyak RM yang mereka dapat, berpa banyak yang pengerusi JKKR dapat. Bagaimana bayarannya, adakah tepat waktu atau tertangguh-tangguh hingga menyebabkan mereka malas nak bersihkan ladang Felda.

Ahmad juga perlu bertemu dengan pengurus Felda di tanah rancangan dan tanya mereka sudah berapa ramai peneroka yang tanam dengan Felda bertindak merampas balik ladang mereka setelah tidak berpuas hati terhadap cara ladang mereka diurus. Tanya mereka kenapa peneroka ini bertindak membuat report polis dan seterusnya merampas ladang mereka sendiri dari pengurusan yang mereka dakwa membiarkan ladang mereka semak dan tidak memungut hasil secara bersistematik.

KESIMPULAN

Sesungguhnya amat membuang masa jika saya menjawab dalam blog ini terhadap tuduhan Ahmad Maslan. Tetapi sekiranya beliau menerima jemputan anak peneroka ini, semuanya akan terungkai.... Dan ketika itu Ahmad wajib membuat satu sidang media dengan hanya 7 kalimah, ''Saya tarik balik tuduhan saya kepada peneroka.''

Saat itu, saya akan berkata, ''Saya maafkan awak wahai Ahmad Maslan.''











Tiada ulasan: