Ahad, Oktober 10, 2010

Fenomena MAHER ZAIN


Secara tiba-tiba dunia dikejutkan dengan kemunculan budak Arab Sweden yang mampu menarik minat jutaan manusia terhadap suaranya. Maher Zain, anak kelahiran Lubnan berusia 28 tahun itu mencatat kedudukan nombor satu dalam Carta Amazon‘s World Music dan nombor sembilan dalam Carta R&B.

Sehingga jam 10 pag ini (10.10.2010) lagu "Insya Allah" versi muzik video di Youtube ditonton oleh 2.34 juta pengunjung. Konsert Maher diberi sambuatan sangat luar biasa sambutan hebat di Algeria, Australia, Belgium, Kanada, Mesir, England, Perancis, Belanda, Sweden dan Amerika Syarikat. Kebolehannya menggabung jalin beberapa bahasa di dalam liriknya dengan gaya sebutan yang menarik antara penyebab belia cepat diterima.

Malaysia tidak ketinggalan dilanda "demam Maher". Nama Maher tidak terlepas menjadi sebutan masyarakat. Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, tidak kira golongan lelaki atau wanita asyik bercerita tentang lelaki ini. Cerita tentang Maher menjadi antara topik perbincangan utama dalam laman sosial facebool, twiter dan lain-

Penghasilan album sulungnya, Thank You Allah didorong satu penghijrahan besar dalam dirinya yang sebelum ini bukanlah seorang muslim yang taat pada agama.

“Tiga tahun lalu, hidup saya terlalu jauh dengan Allah S.W.T akibat terpesong dengan cara hidup sosial yang terlalu bebas apabila sering mengunjung kelab malam.

“Hinggakan saya terus hanyut dan menjadi alpa sehingga lupa bagaimana membaca surah Al-Fatihah sebelum dibukakan hati ini untuk berubah dan kembali ke jalan benar.

“Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk menebus dosa-dosa silam dengan mencari rakan yang tidak pernah meninggalkan sembahyang dan sering pergi ke masjid,” katanya dengan penuh kesedaran.

Namun tegas Maher, pada masa sama dia tidak boleh melupakan bidang muzik sebagai salah satu medium untuk menyampaikan mesej-mesej positif kepada orang lain agar mereka tidak terpesong seperti mana yang dilaluinya sebelum ini.

Malangnya ketika Maher bakal membuat persembahan di Shah Alam dengan tema Terima Kasih Allah, di Bukit Jalil pula si Yahudi Gay dijemput membuat persembahan kurang ajarnya di sana. Adam Lambert, Yahudi yang terlibat memerangi umat Islam Palestin diberi kebenaran berkonsert pada malam berkenaan....

Tiada ulasan: