Rabu, Disember 10, 2008

LINTAS LANGSUNG 4

7/12/08
Hari Ahad lalu kami tiba di Kampot, satu wilayah yang agak ramai penduduk Islam. Setelah menempuh perjalanan 4 jam kami sampai ke Kg Bai, Kampot. Di situ kami berehat seketika sebelum menuju ke destinasi seterusnya.

1.50 ptg (12.50 ptg waktu Kemboja)

Kami bergerak menuju ke Kg Dong Tau dengan melalui jalan tanah. Kampung ini didiami oleh 300 keluarga Islam. Kiri kanan jalan dipenuhi dengan sawah padi. Sepanjang perjalanan, mata kami tertumpu kepada deretan rumah tinggi yang usang dan sangat dhaif. Dengan jalan berdebu, tanpa kemudahan asas yang mencukupi, bagaimana agaknya kehidupan mereka...

Kami tiba di Masjid Ar Rahim, Kg Dong Tau lebih kurang 15 minit kemudian. Kedatangan kami disambut oleh Qadhi daerah berkenaan, Haji Husain Samun'dan beberpa puluh oirang penduduk kampung. Haji Husain tidak pernah berkunjung ke Malaysia, tetapi mampu bertutur di dalam bahasa Melayu dengan baik.

Masjid Ar Rahim yang dibina pada tahun 11/2/2005 itu mempunyai sebuah kolam óriginal tempat mengambil wudhuk. Di sekelilingnya adalah sawah padi. Di situ kami menunaikan solat Zohor dan Asar berjamaah.

Selesai solat satu majlis ramah mesra diadakan dengan penduduk kampung. Dalam kesempatan itu, rombongan kami menyampaikan sumbangan kepada 37 orang guru agama sekitar daerah ini. Setiap mereka memperoleh 60,000 Riel.

Kami kemudian dipersilakan ke rumah saudara Saleh Abd Wahab untuk menikmati jamuan maakan tengahari. Alangkah terperanjatnya kami melihat jamuan yang begitu hebat disediakan. Ketam bakar, udang bakar dan sotong bakar dihidang bersama nasi 'fresh'yang baru dituai.

5.20 ptg (4.20 ptg waktu Kemboja)

Kami berkunjung ke Madrasah An Nur yang terletak di Kg Kebal Romeas (sebut Romeh). Kebal Romeas bermaksud kepala badak. Tak tau la kenapa namanya macam tu.

Dikatakan seramai 125 orang murid belajar di sekolah yang mempunyai 7 orang guru itu. Di situ kami bertemu dengan seorang student UIAM yang baru pulang ke Kemboja untuk berhari raya.

6.40 ptg (5.40 ptg waktu Kemboja)

Tidak lama di situ, kami teruskan kunjungan kami ke Madrasah Al Islah di Kg Kendal. Ketibaan kami di Kg Kendal disambut oleh bendahari sekolah berkenaan, Ustaz Osman. Kami dijamu dengan minuman dan makanan tradisional Kemboja, iaitu lemang pisang dan air tuak.

Di sekolah ini terdapat beberapa buah asrama untuk anak yatim. Tak taulah kami ada atau tidak anak yatim lelaki. Tetapi yang kami nampak semuanya perempuan. Badan kecil, tapi umur mereka sudah menjangkau 17-18 tahun. Maka ahli rombongan kami yang agak gatal mulalah bergurau untuk terus menetap di situ.

Di Madrasah Al Islah ini terdapat sebuah masjid iaitu Masjid Al Aman yang dibina oleh dermawan Arab Ahmad Al Yaqut. Asalnya tapak asrama itu lah masjid. Tapi telah dimusnahkan oleh tentera Polpot.

Selepas solat Isyak + Maghrib, kami bergerak ke destinasi seterusnya.

8.40 mlm (7.40 waktu Kemboja)
Kami pergi ke Kg Bangtaro. Ada sebuah masjid di situ iaitu Masjid Al Mubarak. Ia diinfaqkan oleh seorang warga Malaysia bernama Sultan Shaibani Abu Bakan bin Idris.

Di situ saya membuat bayaran kepada Ustaz Zahri untuk mendapatkan lembu tambahan 4 ekor lagi. 14 ekor telah saya bayar sewaktu di Malaysia.

Kami kemudian di bawa ke rumah di sebelah masjid untuk dijamu makan malam. Masya Allah, makanannya enak-enak belaka. Di samping itu makanan mereka ada ciri2 makanan sihat. Kebanyakannya bakar, rebus. Sebab itu orang Kemboja ini sihat-sihat belaka. Payah nak jumpa yang gemuk2.

Di hadapan rumah inilah terletaknya rumah Rashidah. Nantikan cerita selanjutnya....

Tiada ulasan: