Selasa, Disember 16, 2008

LINTAS LANGSUNG 8 (Sayonara)

11 DISEMBER 2008

Hari ini kami akan pulang ke Tanah Melayu. Tapi ikut jadual, flight akan terbang jam 5.35 ptg (4.35 ptg waktu Kemboja). Jadi kami masih ada banyak waktu lagi.

Maka pagi ini kami dibawa oleh Ibrahim ke sebuah pasaraya ternama tengah bandar Phnom Penh ini. Besar dan tinggi bangunannya. Tapi tak ada apa pun yang menarik perhatian kami. Selain harga barangan yang mahal, setiap barangan ditandakan harganya dengan nilai USD. Bankrap la tokey. Walaupun diberi masa sejam setengah di situ, namun belum pun sejam, kami semua dah keluar. Satu apapun tak beli.

Sekali lagi kami pergi ke pasar yang kami pergi semalam, Toul Tom Poung. Hajatnya nak beli beg, sebab barang-barang yang kami beli semalam dah tak ada tempat nak sumbat. Sebahagian kami membeli radio amatur. Harganya jauh lebih murah dari di Malaysia.

Hisyam lah yang paling banyak berperanan 'menghasut' ahli-ahli rombongan untuk beli hamba Allah tu. Sayapun beli juga. Walaupun belum reti
nak guna, tapi insya Allah akan belajar dan kalau berpeluang, nak juga masuk exam ambil lesen.

Kemudian kami balik ke hotel untuk berkemas. Jam 12.30 tengahari kami check out dan menuju ke warung dekat Restoren Mekong Halal untuk makan tengahari yang terakhir. Berselera saya makan ikan salai di warong yang dikendalikan oleh dua tiga orang wanita bertudung penuh itu.

Kami kemudiannya bergerak ke Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh. Tanpa sebarang 'delay' tepat jam 5.35 petang, pesawat Air Asia mula meninggalkan kota Phnom Penh. Kami tiba di Terminal LCC, Sepang pada jam 7.30 petang.

Sekian, lintas langsung dari saya di Cambodia (siaran tertunda)....
________________________________________

Berikut gambar dua orang sahabat. Dulu sama2 belajar di Pondok Pasir Tumbuh. Seorang dari Malaysia, seorang dari kemboja. Kini Ustaz Mokhtar Pengetua Pondok An Nur, Penur, Kuantan. Ustaz Zainal Abidin Pengetua Pondok Al Muhajirin islami Kg Saom Ochrov Preynup, Sihanouk Ville, Kemboja.










Tiada ulasan: