Khamis, April 30, 2009

400,000 BABI MESIR DIBURU


Lebih dua tahun saya tinggal di bumi Mesir. Saya pernah tinggal di bandar Tanta, dalam daerah yang kuat berpegang kepada agama, yang ahli parlimennya ketika itu dari Ikhwanul Muslimin. Saya juga pernah tinggal di Iskandariah (Alexandaria), kawasan pelancongan yang dibina di pinggir Laut Mediterranian.

Saya tinggal berjiran dengan bangsa Arab yang beragama Islam dan juga beragama Kristian. Anak saya yang masih kecil, ketika itu sering berulang alik ke sebuah kedai penganut Kristian yang terletak bersebelahan rumah saya.

Kaum Kristian Mesir dikenali sebagai Aqbat (kata jamak daripada Qibti). Orang putih kata Coptic. Mereka tinggal di tengah-tengah masyarakat Islam. Justeru budaya hidup mereka juga tidak jauh bezanya dengan masyarakat Islam. Salam diberi, salam juga dijawab.

Mereka hidup aman damai. Bahkan rancangan tv Mesir memperuntukkan waktu tertentu untuk siaran bersama antara ulama' Islam dan paderi Kristian. Namun kehidupan yang harmonis ini ada juga dicemari dengan pertembungan dan pergaduhan antara kedua-dua kaum ini di sesetengah daerah.

Namun sesuatu yang saya langsung tidak tahu, rupa-rupanya orang Kristian di Mesir ini suka memelihara babi. Bahkan dianggarkan babi yang dipelihara oleh mereka berjumlah 400,000 ekor.

Saya tidak ada maklumat mengenai babi Mesir ini hinggalah didedahkan oleh www.islamonline.net hari ini. "Rupa-rupanya Mesir juga ada babi!" Getus hati kecil saya.

Saya mula teringat kembali kisa kaum Bani Israel. Apabila mereka engkar dan enggan menuruti perintah rasul mereka, maka Allah menjatuhkan hukuman ke atas mereka di atas muka bumi ini sebelum akhirat. Sebahagian mereka ditukar menjadi kera dan sebahagian lagi ditukar menjadi babi!

وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ

(Al Maidah 5:60)

Persoalannya, adakah 400,000 ekor babi Mesir ini merupakan salasilah keturunan Bani Israel zaman lampau? Saya lontarkan soalan ini untuk dijawab oleh anda. Kajilah secara ilmiah.

Perkara ini terdedah apabila pihak kerajaan Mesir mengeluarkan arahan untuk membunuh 400,000 ekor babi di seluruh Mesir bagi mengelak tersebarnya penyakit influenza selsema babi.

Dalam kenyataan berasingan, pihak gereja Mesir mengeluarkan kenyataan bahawa ia tidak ada apa-apa halangan jika pihak kerajaan ingin membunuh semua babi yang kebanyakannya diternak oleh orang Kristian itu dengan syarat dibayar ganti rugi yang berpatutan.

Seorang paderi di Syubra, Marcos berkata, babi bukanlah haiwan yang suci di sisi agama Kristian. Jika ianya disahkan membawa mudarat, maka membunuhnya adalah diharuskan.

________________________________________

Dalam kehidupan sesetengah masyarakat, mereka boleh hidup dan menjadi rakan kongsi kepada babi. Fikir-fikirkan...

1 ulasan:

ceparpuk berkata...

babi oh babi knp kau babi..