Selasa, Ogos 24, 2010

Beberapa kesilapan dalam silibus Kajian Tempatan

Tanpa matapajaran Sejarah, pendidikan di peringkat sekolah rendah memperkenalkan satu matapelajaran yang dikenali sebagai Kajian Tempatan.

Pelajaran ini agak baik juga kerana ia melatih murid-murid membuat kajian, survey dan penelitian terhadap negaranya. Mereka juga diajar mengkaji komposisi, budaya, agama dan keunikan kaum yang wujud di negara ini.

Namun begitu ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian. Dalam usaha untuk memahami budaya dan agama lain yang wujud di Malaysia Ia melibatkan aqidah palajar Islam.

Merujuk kepada sebuah buku Kajian Tempatan tahun 6, dalam bab Masyarakat Malaysia ada dinyatakan, 'Agama Hindu bermula di India dan merupakan agama yang tertua di dunia.' Ayat ini terlalu umum dan jika dibaca oleh pelajar Islam yang kurang pengetahuannya, maka mereka akan mengiakannya.

Sedangkan sejak awal penciptaan manusia, Islamlah agama yang menjadi anutan Adam AS. Dan itu sahajalah agama yang diredhai Allah.

Mungkin pengarang hendak menjelaskan pernyataan itu dari perspektif agama berkenaan. Jika benar begitu, maka haruslah diikat ayat berkenaan dengan sandaran, 'Menurut pendapat penganut ajaran Hindu...' Atau, 'Fahaman mereka mendakwa...'

Begitu juga ketika membicarakan tentang agama Kristian. Pengarang secara terus, mengatakan, 'Pengasas agama Kristian adalah Nabi Isa.'

Sebenarnya semua nabi membawa ajaran yang sama iaitu ajaran Islam yang mentauhidkan Allah. Tidak ada nabi yang mengajar aqidah yang bertentangan dengan aqidah tauhid.

Saya bimbang, ini menjadi jarum yang sangat halus untuk mengevolusikan pemikiran pelajar yang akan memberikan kesannya dalam tempuh lama. Jikapun tidak sampai ke tahap murtad dan menyertai agama lain, namun suatu kemungkinan yang besar akan merubah murid-murid dewasa kelak kepada fahaman pluralisme. Iaitu fahaman yang menganggap semua agama itu sama.

Tiada ulasan: