Sabtu, September 18, 2010

PETRONAS JUAL BENDA HARAM?

Saya hairan bagaimana Petronas terlibat menjual benda-benda yang membahayakan, yang bercanggah dengan undang-undang dan yang diputuskan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Sudah beberapa orang pengusaha stesen minyak Petronas saya temui. Kesemua mereka mengeluh dan melahirkan rasa tidak puas hati.

Semua orang tahun bahawa kawasan pam minyak adalah kawasan larangan merokok dan mereka yang melanggar larangan ini boleh didenda. Tetapi yang peliknya bagaimana kedai Mesra di stesen-stesen minyak ini boleh menjual rokok dan pemetik apinya sekali. Bukankah ia amat berbahaya sekali. Saya masih ingat peristiwa seorang peneroka Felda yang hangus terbakar sebahagian badannya akibat disambar api rokok seorang pelanggan ketika sedang mengisi minyak. Setelah dua minggu tidur meniarap di atas katil di Hospital Mentakab, beliau akhirnya menghenbuskan nafas terakhir.

Pengusaha-pengusaha stesen minyak yang saya temui mengeluh dengan menyatakan, "Kami tak mahu jual rokok, tapi Petronas syaratkan kepada kami supaya menjual apa sahaja yang dihantar."

Saya tak faham kenapa Petronas sanggup menggadai nyawa dan keselamatan pelanggan hanya untuk mendapatkan keuntungan jualan rokok.

Tidak keterlaluan jika dikatakan Petronas memaksa pengusaha-pengusaha stesen minyak supaya menjual benda haram. Ini kerana sejak 1995 Majlis Fatwa Kebangsaan dan majlis fatwa di beberapa buah negeri memfatwakan rokok sebagai haram. Keharaman rokok juga diputuskan oleh badan-badan berkaitan fatwa di Mesir, Arab Saudi dan negara-negara Arab yang lain.

Sebagai sebuah syarikat yang dmiliki oleh negara umat Islam, sewajarnya Petronas membersihkan perniagaannya dan perniagaan pengusaha-pengusaha stesen minyaknya dari perkara-perkara haram dan syubhah.

3 ulasan:

al-mankaraqi berkata...

tali perut lebih aula dari fatwa.....

ibnuismail berkata...

Ya... Tali perut yg bakal dibaham oleh ZAQQUM...

Jom Usrah berkata...

amar makruf nahi mungkar hanya pd perkara yg di ittifaq shj...bukan kata salah, lebih baik tumpu pd isu yg diitifaq