Khamis, Ogos 06, 2009

Al Waqtu Kas Saif...

Hampir sebulan saya tak update blog. Agak sibuk sikit bulan ni. Setengah orang, bila sibuk macam ni dia kata, "Tak ada masa..."

Sebenarnya bukan tak ada masa. Allah bagi masa kepada semua manusia dengan kuantiti yang tepat dengan keperluan manusia itu. Tapi kita sendiri yang tak pandai menguruskan masa.

Orang Arab kata, الوقت كالسيف إن لم تقطعه قطعك 'Masa seumpama pedang, jika engkau tidak potongnya, ia akan memotongmu.'

Dalam tempuh ini juga beberapa perkara telah berlaku. Saya dihubungi oleh beberapa orang sahabat lama yang sudah terputus hubungan sejak sekian lama. Saifudin Ngah, Rosmawati Abd Rahman, Jamaluddin Hj Muhammad dan lain-lain.

Kini saya dapat rasakan betapa cepatnya masa berlalu. Rupa-rupanya sudah 19-20 tahun saya tidak bertemu dengan mereka. Betapa ruginya saya tanpa menghasilkan sesuatu yang hebat. Rasa masih baru lagi meninggalkan alam kanak-kanak. Sedar tak sedar, anak saya sendiri sudah hampir meninggalkan alam kanak-kanaknya pula. Itulah kehidupan.

Akan tiba suatu hari nanti, saya akan pergi meninggalkan alam ini, seperti mereka yang telah lama pergi. Sudah ramai rakan-rakan seusia saya pergi ke alam barzakh, walaupun dalam usia yang masih muda. Ada yang meninggal kerana sakit kronik, ada yang kemalangan jalan raya, ada yang terkena 'peluru sesat' dan berbagai-bagi ragam lagi.

Mati ada berbagai-bagai cara, tapi hakikat yang pasti hanya SATU.
Iaitu semua manusia akan MATI.

Nak mati, kita akan mati.

Tak nak mati, pun kita akan pergi....


Tiada ulasan: