Ahad, Ogos 30, 2009

JANGAN MAKI 'TUHAN' MEREKA



Allah berfirman di dalam Surah Al An'am ayat 108 yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang meeka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan mereka (yang sebenar) lah kembalinya mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan."

Sebagai orang yang berada di atas landasan aqidah yang benar, kita sekali-kali tidak redha dengan sembahan yang lain selain daripada Allah. Semua benda yang dianggap Tuhan sama ada batu berhala, hantu syaitan, dewa-dewa, bahkan manusia yang disembah selain Allah adalah merupakan taghut yang bakal mnjadi bahan bakaran di dalam neraka (Al Baqarah 24 dan 257).

Dalam pada itu dari segi dakwah, kita tidak dibenarkan mngutuk dan memaki pihak yang dianggap 'tuhan' itu secara nyata. Ayat 108 dari Surah Al An'am di atas menjelaskan sebab larangan berkenaan. Iaitu sebagai satu sadduz-zara'i' (سد الذرائع) bagi mengelak keburukan yang lebih besar. Mereka asalnya hanya melakukan satu mungkar, iaitu menyembah berhala sahaja.

Tetapi dengan sebab kita memaki 'tuhan' mereka, maka mereka akan melakukan kemungkaran kedua iaitu memaki Allah dengan melampau. Justeru perbuatan memaki dan menghina sembahan mereka adalah satu kerja buruk berbentuk provokasi yang akan menimbulkan ketegangan yang tidak sepatutnya berlaku.

Pastinya kita pula akan melenting apabila orang lain menghina Allah. Orang yang beriman tidak akan merasa gentar untuk berjuang dan berjihad mempertahankan kesucian nama Allah. Biarpun terpaksa menumpahkan darah, mereka akan sanggup mengharunginya. Andai mati, mereka dianugerah syahid. Kalau menang, mereka mendapat kemuliaan.

Tetapi dalam kes ini, penghinaan itu berpunca dari kita sendiri. Kita yang menyebabkan mereka menghina Allah. Inilah satu kesilapan yang perlu diperbetulkan.

Kes terbaru yang berlaku di Selangor Jumaat lalu agak menggemparkan. Beberapa orang berbangsa Melayu beragama Islam mengheret dan memijak kepala lembu berdarah di atas jalan raya sebagai tanda bantahan mereka terhadap pemindahan kuil Hindu ke kawasan mereka. Sememangnya mereka berhak membuat bantahan. Tetapi cara bantahan mereka itu bercanggah dengan ayat 108 surah Al An'am.

Sepatutnya mereka bertindak dengan aksi yang boleh memberikan kesedaran kepada kaum lain terhadap kebatilan mereka. Malangnya tindakan yang mereka lakukan akan menjauhkan mad'u daripada Islam. Bahkan menyebabkan mereka akan marah, melenting dan sekaligus membalas 'serangan' dengan memaki Islam.

Serentak dengan itu juga Islam mendapat persepsi yang buruk dalam pemikiran mereka. Islam akan dilihat ganas dan lebih primitif dari sembahan yang primitif.

Keadaan ini perlu diperbetulkan semula secepat mungkin. Jika dibiarkan, fikir-fikirkanlah apa yang bakal berlaku seterusnya.


Tiada ulasan: