Rabu, Ogos 19, 2009

KULIAH MAGHRIB DITANGGUH, DAKWAH DITERUS

Hari ini adalah hari terakhir saya menyampaikan kuliah Maghrib di Masjid Tengku Sulaiman Ketari sebelum ketibaan bulan Ramadhan. Masjid Bkt Piatu, Isnin lepas dah buat penangguhan. Masjid Karak Setia semalam. Sememangnya apabila tiba bulan Ramadhan, kuliah Maghrib ditangguh untuk memberi laluan kepada aktiviti khusus bulan Ramadhan.

Sama ada esok atau lusa, Ramadhan akan menjelma. Semua umat Islam akan menunaikan ibadat puasa. Setelah letih seharian berpuasa, mereka akan berbuka. Selepas berbuka, solat Maghrib (walaupun ada juga yang terlentang depan tv). Lepas Maghrib baru pergi ke masjid.

Ke masjid tu, tujuannya untuk solat Tarawih. Kadang-kadang lupa kewajipan solat Fardhu Isyak. Habis Tarawih, mereka akan rasa puas dengan ibadat hari itu. Lalu diniatkan pula untuk berpuasa lagi 'esok hari'.

Itulah rutin kebanyakan kita. Semoga Allah menerima amalan kita.... Cuma masih terdapat segelintir yang melaksanakan itu semua hanya kerana mengikut tradisi, bukan kerana ibadat. Sekadar adat. Justeru, bila hendak diselitkan sedikit tazkirah, mulalah ada yang merasa seolah-olah 'terganggu ibadat' mereka.

Bagi mereka, Tarawih adalah segala-galanya. Jangan diganggu ibadah itu. Dirasakan seoalh-olah puasa tidak diterima Allah, jika Tarawih bercampur dengan aktiviti lain.

Suatu yang perlu disedari, solat Tarawih hukumnya sunat. Menuntut ilmu hukumnya wajib. Wajibnya pula adalah pada tahap fardhu ain. Berapa ramai manusia yang melakukan ibadat solat ini tanpa bekalan ilmu yang sebenar. Natijahnya, ibadat mereka kosong dari redha Ilahi.

Justeru, biarpun kuliah Maghrib dihentikan buat sementara waktu, teruskanlah menuntut dan menyebar ilmu-ilmu Islam ini.

Kebelakangan ini satu perkembangan menarik yang berlaku terutama di bandar dan kota, apabila masjid dan pejabat-pejabat kerajaan sudah mula membuat pengisian tazkirah Zohor bagi memenuhi tuntutan ini. Begitu juga dengan kuliah Subuh. Ia dipergiatkan lagi dengan kehadiran Ramadhan ini.

Insya Allah Ramadhan kali ini, andai diberi ruang dan kesempatan oleh Allah, aktiviti saya juga akan diteruskan seperti biasa. Kuliah Maghrib off, tapi tazkirah Ramadhan dan kuliah subuh akan berjalan seperti biasa.

Malam 1 Ramadhan (Jumaat Malam Sabtu) ini, insya Allah pembuka tirai tazkirah Ramadhan di Surau Al Amin, Taman Setapak Indah, Kuala Lumpur. Saya belum tahu bagaimana coraknya. Tapi pada tahun-tahun lepas, tazkirah diadakan selepas jemaah selesai solat Tarawih.

Orang Bentong, insya Allah kita jumpa di Masjid Daerah (Masjid Bandar) dan Masjid Ketari selepas Zohor. Insya Allah kita berkongsi ilmu yang bakal disampaikan oleh Tuan Qadhi daerah, Dato' DO, Tuan YDP Majlis Perbandaran, Pengarah Kesihatan dan saya sendiri serta beberapa orang rakan yang lain.

Orang Shah Alam, insya Allah kita bertemu sebelum berbuka puasa pada Hari Kebangsaan, 31 Ogos di Masjid Negeri. Orang Selayang, temu janji kita selepas Tarawih 30 Ogos. Orang USJ, insya Allah kuliah kita teruskan selepas solat Isyak 5 September di Surau Al Muttaqun USJ12.

Sahabat-sahabat di Subang Jaya, saya sudah lama tidak bertemu kalian dek kerana saya keuzuran, 2 kali tak datang kuliah. Ramadhan ini insya Allah kita bertemu di Masjid Darul Ehsan Subang Jaya selepas solat Subuh 19 September akan datang.

Ramadhan.... Kami tunggu kehadiranmu...

Tiada ulasan: