Jumaat, Ogos 28, 2009

DATUK ISMAIL KAMUS MENINGGAL DUNIA?


Malam tadi massage box saya hampir penuh dek sms yang saya terima dari rakan-rakan berbunyi:

"Al Fatihah untuk Ustaz Ismail Kamus yang baru menemui Allah sebentar tadi... Satu kehilangan besar buat agama dan negara. Semoga Allah mencucuri rahmat kepadanya. Tolong foward..."


Seperti biasa, apabila menerima sms seperti ini, saya tidak akan segera forward kepada orang lain. Saya akan selidiki dahulu untuk mengesahkan berita yang diterima. Setelah menghubungi beberapa orang kenalan, saya dapati Ustaz Ismail Kamus sekarang sedang mengerjakan umrah di Makkah dan beliau sedang sihat dan 'segar bugar' di sana.

Pengajarannya, fikir-fikirkanlah sendiri.

Apa yang ingin diutarakan di sini ialah, apabila berlaku kematian seorang tokoh ulama' kita sering mengungkapkan kalimah, "Satu kehilangan besar buat umat Islam..." Lantas kita memuji, mengungkit jasa besar ulama' berkenaan, mendedahkan ketinggian ilmunya, kehebatan firasatnya, keikhlasannya, keberaniannya dan sebagainya.

Malangnya ungkapan berkenaan terpantul dari mulut kita setelah tokoh berkenaan meninggal dunia. Ketika masih hidup, kita tak pedulipun kepada tokoh ini. Ketika Ishak Baharum masih hidup, berapa ramai umat Islam yang tak hadirpun ke masjid ketika tokoh itu berceramah di kampung mereka. Tapi setelah beliau meninggal dunia, masing-masing mengeluh kehilangan tokoh ulamak yang hebat.

Justeru, sementara para ulama' yang hebat-hebat ini masih hidup, rebutlah peluang untuk menumpang ilmu mereka. 'Burulah' kuliah dan ceramah Datuk Dr Harun Din, Ustaz Ahmad Awang, Ustaz Abd Ghani Shamsuddin, Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman, Datuk Ismail Kamus dan lain-lain.

Kesemua mereka sudah berada dihujung usia. Entah esok entahkan lusa, mereka akan meninggalkan kita. Kalaupun tidak sehebat mereka, namun di hadapan Allah nanti kita boleh sedikit berbangga, "Ya Allah, tika hidupku di dunia dahulu aku sering mengunjungi dan mengikuti majlis ilmu para wali-Mu...."



1 ulasan:

Ros Illiyyuun berkata...

Salam,
...agaknya mereka bertukar antara Ismail Kamus ngan Ismail Salleh. Sebenarnya Dr. Ismail Salleh yang meninggal. Senator OKU yang pertama..Sama-sama kita doakan ye...al-Fatihah.