Selasa, Ogos 25, 2009

KENAPA MASIH BERDOLAK DALIK LAKSANA HUKUM ALLAH

Tersentuh juga hati apabila setiap hari terbaca berita kesediaan untuk Kartika Sari Dewi Shukarnor dihukum sebat kerana kesalahan minum arak di Kuantan. Beliau sudah insaf dan sedar kesilapan yang dilakukan sebelum ini.

Beliau mahu hukuman ini menjadi pengajaran kepada dirinya dan seluruh umat Islam. Beliau mahu bertaubat. Beliau mahu dihukum di dunia kerana tidak sanggup berhadapan dengan hukuman Allah di akhirat kelak.
Justeru apabila hakim menjatuhkan hukuman, beliau meminta hukuman itu dilaksanakan segera dan seboleh-bolehnya ia dilaksanakan di khalayak ramai.

Ramai yang mempersoalkan adakah hukuman 6 kali sebatan itu bertepatan dengan kehendak syarak. Sememangnya ia tidak tepat dengan kehendak syarak kerana:
1. Ia hanya 6 sebatan, sedangkan dalam kesalahan jenayah syar'iah, Islam menetapkan hukuman sebatan 80 rotan bagi kesalahan minum arak.

2. Kaedah sebatan yang dilaksanakan di Malaysia sekarang adalah terlalu mendera dengan menggunakan rotan yang besar dan hayunan yang kuat serta dirotan hanya pada satu tempat, sedangkan undang-undang syarak menetapkan hukuman yang lebih bersifat mendidik dan memberi pengajaran.

3. Hukuman yang dilaksanakan sekarang tidak memelihara aurat pesalah. Sedangkan hukuman Islam dijalankan di atas pakaian yang lengkap.
Walaubagaimanapun hakim telah menggunakan maksima peruntukan yang ada dan had hukuman yang boleh dijatuhkan olehnya untuk menjatuhkan hukuman yang paling hampir dengan syariat Islam.

Sepatutnya pihak yang mempersoalkan itu bertanya, adakah hukuman sebelum ini bertepatan dengan syarak. Hukuman yang berbentuk denda beberapa ratus atau ribu ringgit. Lagi jauh dan langsung tidak ada dalam Kitab Allah.

Dan sepatutnya pihak berkenaan juga perlu mendesak supaya hukuman Islam itu dilaksanakan secara sempurna bagi mempamerkan keadilan Islam.

Desakan dan asakan demi asakan diterima oleh pihak bekuasa agama di Pahang yang akhirnya menyaksikan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan mengarahkan hukuman ditangguh.
Saya bimbang, sikap berdolak dalik dalam melakanakan hukuman ini akan memberikan gambaran buruk tentang undang-undang Islam. Lebih malang lagi jika Kartika sendiri berbalik hati dek sikap berdolak dalik ini.

Tiada ulasan: